Frågor och svar om bostadsanpassningsbidrag


Här hittar du frågor och svar om bostadsanpassningsbidrag.

På Boendeportalen finns information om syftet med intyget och vilken information som bör vara med. Det måste finnas en klar och entydig koppling mellan sökandes funktionsnedsättning och behovet av åtgärd. Vilket ord du använder för att styrka nödvändigheten är oväsentligt, men det ska entydigt framgå om du på ditt tjänsteansvar bedömer att den sökande har så stora problem att behovet av anpassning är nödvändig. Läs mer om vad som ska ingå i intyget här.

Saknar du din fråga? Maila den till oss på bostadsanpassning@stadsbyggnad.goteborg.se så får du svar.
  • Kan handläggaren och intygsskrivare göra gemensamma hembesök?

    Handläggare och intygsskrivare kan göra gemensamma hembesök men bedömning om behovet av anpassning måste vara gjord innan ett gemensamt hembesök. Ansökan och intyg ska alltså vara inskickat till stadsbyggnadsförvaltningen. Syftet med ett gemensamt hembesök ska vara att titta på möjliga lösningar och förutsättningar, inte att se vad som är nödvändigt eller inte. Observera att handläggaren aldrig kan fatta beslut om att bidrag ska beviljas på plats.

  • Skickas stadsbyggnadsförvaltningen beslut till den sökande?

    Stadsbyggnadsförvaltningen skickar en kopia på beslutet till dig om din e-postadress finns hos oss. Skicka din e-postadress till bostadsanpassning@stadsbyggnad.goteborg.se om du inte tidigare fått kopia på beslut. Se Kontakt för kontaktuppgifter till oss.

  • Kan jag som intygsskrivare fylla i en ansökan om bostadsanpassningsbidrag för en av mina patienter?

    Det är viktigt att ansökan görs av sökande själv eftersom det är hen som är mottagare av bidraget. I de fall det inte är möjligt för den sökande kan du som intygsskrivare vara behjälplig vid ansökan. Ska någon annan föra sökandes talan (bestämma) i ärendet krävs fullmakt från sökande.

  • Måste jag bifoga ett utprovningsprotokoll när jag skriver intyg för en bidétoalett?

    Det bästa är att du bifogar ett utprovningsprotokoll eftersom det då blir tydligt för handläggaren vilken produkt du provat ut och vilka eventuella tillbehör som är nödvändiga.

  • Den sökande har uppföljningsansvaret för en bostadsanpassning

    Eftersom det är den sökande själv som ansvarar för ansökan och utförandet av arbetet är det också de som ansvarar för att anpassningen blev så som den var avsedd. Vänd dig därför direkt till den sökande om du har frågor om hur anpassningen blev.

  • Vilka regler gäller vid byte av bostad?

    Det är viktigt att den sökande väljer bostad med stor omsorg utifrån de behov hen har på grund av sin funktionsnedsättning. Vid byte av bostad är det viktigt att den sökande tänker på bostadens utformning i fråga om, storlek, planlösning, antal våningsplan eller andra nivåskillnader i och i anslutning till bostaden, så att denna inte är uppenbart olämplig med hänsyn till funktionsnedsättningen. Be alltid sökande som funderar på att flytta att kontakta bostadsanpassningsenheten för att få reda på vilka regler som gäller.

  • Intyg för spisvakter

    Du kan välja att själv formulera ett intyg eller använda den intygsmall för spisvakter som fastighetskontoret tagit fram.. Det viktigaste är att du väljer ett sätt att intyga. Du hittar den intygsmallen för spisvakt under  Trycksaker & blanketter.

  • Kan man ansöka om bostadsanpassningsbidrag för vad som helst?

    Man har alltid rätt att söka bostadsanpassningsbidrag, oavsett vad det handlar om. Varje enskilt ärende prövas av bostadsanpassningsenheten enligt lagen (SFS 2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.

    Bostadsanpassningsbidrag lämnas endast för anpassning av permanentbostäder. Om man är stadigvarandes boende i ett fritidshus måste det därför uppfylla kraven på dagens bostadsstandardförhållanden för att bidrag ska kunna lämnas. Vi lämnar till exempel inte bostadsanpassningsbidrag för att anpassa på en daglig verksamhet. 

    Bostadsanpassningsbidrag kan endast beviljas för att anpassa och komplettera fasta funktioner i och i anslutning till en bostad. Till exempel är en Handy-dusch lös inventarier och beviljas därför inte. När det gäller tvättmaskin så kan man få bidrag för framdragning av el, vatten, men får själv ansvara för att den egeninköpta tvättmaskinen blir installerad, det vill säga ansluten.

  • Kan man få bidrag för återställning av anpassningar som gjorts i bostaden?

    Bidrag för återställning av anpassningar som gjorts i bostaden (återställningsbidrag) kan endast sökas av fastighetsägaren och lämnas för återställningar i hyresrätt eller allmänna utrymmen i en bostadsrätt. Småhusägare kan alltså inte få återställningsbidrag.

  • Varför måste fastighetsägaren ge sitt medgivande till en anpassning, även om det bara handlar om ett stödhandtag?

    Hyres- och bostadsrättslagen reglerar vad hyresgäster och bostadsrättshavare får göra i sin bostad. Det är sökandes ansvar att få ett skriftligt medgivande från sin hyresvärd eller bostadsrättsförening att åtgärderna de beviljats bidrag för får utföras. Av medgivandet bör det också framgå att sökande inte kommer bli skyldig att återställa lägenheten till ursprungligt skick vid avflyttning eller i annat fall.

  • Kan man kombinera bostadsanpassningsbidrag och ROT-avdrag?

    ROT-avdrag kan inte lämnas för arbeten som bostadsanpassningsbidrag lämnats för. Den sökande kan bli återbetalningsskyldig och få betala vite till Skatteverket om denne erhåller ROT-avdrag för arbeten som du beviljats bostadsanpassningsbidrag för.

    Den sökande ska alltid kontakta handläggaren om hen har tänkt ansöka om ROT-avdrag i samband med anpassningen eller om ROT-avdrag har beviljats för sökta åtgärder redan innan ansökan om bostadsanpassningsbidrag gjorts.

  • Återanvändning av tidigare gjorda bostadsanpassningar

    Vi återanvänder inte generellt tidigare gjorda bostadsanpassningar, men fastighetskontoret kan i vissa fall ge bidrag för att flytta ett prefabricerat rullstolsgarage i samband med en flytt inom kommunen. Det krävs en ansökan innan beslut om eventuellt bidrag kan beviljas för flytt av rullstolsgarage.