Ansökan
Här hittar du information om att sökande av bidrag själv ska ange vilka åtgärder hen söker bidrag för.
Hur en ansökan går till och vilka handlingar som ska bifogas
Det är den som är sökande av bidrag som själv ska ange vilka åtgärder han eller hon söker bidrag för. Åtgärderna ska anges på ansökningsblanketten.
Bifoga intyg från sakkunnig
Till ansökan ska ett intyg bifogas som styrker att åtgärderna är nödvändiga med hänsyn till funktionsnedsättningen. Vanligtvis är det en arbetsterapeut som skriver intyget men det kan också vara en sjukgymnast, läkare eller annan medicinskt sakkunnig. Intygsskrivaren kan även lämna förslag på lämplig lösning, ett så kallat åtgärdsförslag. Detta är dock inget krav.
Fastighetsägarens medgivande för hyres- och bostadsrätt
Bostadsanpassningsbidrag lämnas endast om fastighetsägaren har medgett att anpassningsåtgärderna får utföras. För att bostadsanpassningsbidrag ska kunna beviljas krävs det att samtliga fastighetsägare och, i förekommande fall, nyttjanderättshavare har lämnat sitt tillstånd till att åtgärderna får utföras. I kravet på medgivande ingår också att fastighetsägaren frånsäger sig rätten att kräva ersättning från den sökande för att återställa anpassningsåtgärderna. Bidrag för återställning kan under vissa förutsättningar beviljas genom återställningsbidrag.
Generellt medgivande för vissa åtgärdstyper
För att spara resurser för fastighetsägare, kommunen och för att underlätta för sökande har en överenskommelse om ett generellt ägarmedgivande tecknats mellan kommunen och ett antal fastighetsägare. Överenskommelsen gäller vid utförandet av vissa typer av åtgärder i bostaden.