Sara Pönniäinen, lärare på Olshammarskolan. Foto: Anna Roskvist

Bilder och teckenstöd gör det lättare att undervisa om sex och samtycke


Publicerad 8 april 2024

Att jobba med sexualitet, samtycke och relationer kan kännas obekvämt både för elever och lärare. På Olshammarskolan har man jobbat mycket med gemensamma begrepp och tagit fram eget lärmaterial, bland annat med bildstöd.

Hela personalgruppen på Olshammarskolan har fått utbildning om normer och värdegrund och hur man kan arbeta konkret med sexualitet, samtycke och relationer.

– Vi har tagit fram gemensamma begrepp som all personal ska använda sig av.

Det skapar tydlighet för eleverna, säger Sara Pönniäinen, en av lärarna på skolan.

– I lärarlaget skapade vi ett eget lärmaterial, då det vi kunde hitta inte var anpassat för våra elever.

Eleverna har autism och grav intellektuell funktionsnedsättning. De läser enligt den anpassade grundskolans läroplan inriktning ämnesområden.

– Samtidigt genomgår de puberteten med allt vad det innebär, och har samma rätt och behov som alla andra barn att undervisas om SSOR för att få stöd i att förstå sin kropp och sina känslor, säger Sara Pönniäinen.


Lärmaterialet som skolan tagit fram består av en bok med bildstöd om sexualitet och känslor. Till materialet ingår också teckenstöd och ett ”lika-på-lika-material”, vilket är en enklare typ av pussel. Ungefär hälften av klasserna har hunnit börja jobba med materialet. En del elever tycker att det är väldigt roligt och fnissigt arbeta med sexualitet, samtycke och relationer. Andra blir mer allvarliga och tysta.

 – Vi tror att vi lyckats skapa ett material som är på rätt nivå för våra elever, säger Sara Pönniäinen.


Skiljer sig arbetet med sexualitet, samtycke och relationer från andra ämnen?

– I alla andra ämnen har vi alltid arbetat med tydliggörande pedagogik, men i ett ämne som sexualitet, samtycke och relationer som kan vara laddat på olika sätt, har vi i personalgruppen varit mer obekväma. Jag ser det mer som att vi nu börjat komma i kapp vårt övriga arbete när det gäller sexualitet, samtycke och relationer, säger Sara Pönniäinen.

Vad har ni för tips till andra skolor som vill börja jobba mer aktivt med värdegrundsarbete?

– Det är viktigt att hela personalgruppen involveras i arbetet, och att belysa att personalens föreställningar om exempelvis sexualitet och normer påverkar arbetssättet och därmed elevernas lärande. Skolan behöver hitta en gemensam grund och ett gemensamt förhållningssätt. En bra start är att börja med att slå fast vilka begrepp som ska användas på skolan för att prata om till exempel sexualitet.

På lärarakademin finns stödmaterial för skolor som vill jobba mer med värdegrundsfrågor. Varje månad har ett särskilt tema. Temat för april är sexualitet, samtycke och relationer.