Dina rättigheter som konsument

Det finns många regler som skyddar dig som konsument när du köper varor och tjänster. Här kan du bland annat läsa om hur du reklamerar om en vara eller tjänst du köpt inte är som du förväntade dig eller har gått sönder. Du kan också läsa om vart du kan vända dig om du vill få ditt ärende prövat.

Reklamation

En reklamation betyder att du meddelar säljaren att du inte är nöjd med varan eller tjänsten som du köpt. Enligt konsumentköplagen har du alltid rätt att reklamera ett ursprungsfelfel på en vara du köpt i tre år från köpet. Ett ursprungsfel är ett fel som funnits med redan vid köpet, även om detta visar sig senare. Fel som visar sig på en vara inom sex månader är lättare att reklamera än fel som visar sig senare. Detta eftersom det är säljaren som ska bevisa att felet inte är ursprungligt de sex första månaderna.

Har du köpt en tjänst av ett företag är din reklamationstid antingen tre eller tio år. Tre år gäller om du låtit någon laga en vara till exempel reparation av en bil eller tv. Tio år gäller om tjänsten är ett arbete på fasta saker till exempel hantverkstjänster i din bostad.

En reklamation måste göras "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader har det skett i rätt tid. Klaga så fort som möjligt! Det är bra om du gör detta skriftligt så att du i efterhand kan visa när du reklamerat och vad du har klagat på. Behåll en kopia av reklamationen.

Vad kan du kräva när det är fel på en vara?

Om det är fel på din vara kan du i första hand kräva att få varan reparerad eller få en ny felfri vara. Det är företaget som väljer vilket alternativ som passar dem bäst. Om felet återkommer, eller reparationen inte lyckas, behöver du inte acceptera mer än två reparationsförsök av samma fel. Om samma fel visar sig en tredje gång har du rätt att häva köpet.

Konsumentköplagen

I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara av ett företag. På Konsumentverkets webbsida om Konsumentköplagen kan du läsa mer om vad som gäller. Hela lagtexten hittar du hos Sveriges Riksdag.

Vad kan du kräva när det är fel på en tjänst?

Har du anlitat till exempel en hantverkare eller någon som gör en reparation på dina saker gäller konsumenttjänstlagen. Om det är fel på tjänsten kan du kräva att få felet åtgärdat utan kostnad. Går det inte att åtgärda felet kan du få ett prisavdrag. Du har också rätt att hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav. Lagen ger också rättigheter angående priset på tjänster, om du och företaget inte har avtalat om fast pris.

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen gäller när du som konsument låter ett företag utföra ett arbete på en sak eller på din fastighet, eller förvara en sak åt dig. I Konsumentverkets information om Konsumenttjänstlagen kan du läsa mer om vad som gäller om det blir fel och vilka rättigheter du har. Hela lagtexten hittar du hos Sveriges Riksdag.

Här kan du få ditt ärende prövat

Allmänna reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som kostnadsfritt kan pröva tvister mellan konsumenter och företag. Om du och företaget inte kommer överens kan du anmäla tvisten till ARN. På Allmänna reklamationsnämndens webbplats finns information om vilka tvister de prövar och hur du anmäler.

Domstol

Du kan även vända dig till domstol för att få en tvist prövad. Detta gör du genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Till skillnad från ARN är detta inte kostnadsfritt. Läs mer om exempelvis hur en rättegång går till, vem som får betala rättegångskostnaderna, om rättshjälp och rättsskydd på Domstolsverkets webbplats.

Om du har frågor om reklamation, vad du kan kräva vid en felaktig vara eller tjänst eller behöver råd innan du exempelvis anmäler ett företag till Allmänna reklamationsnämnden kan vi på Konsument Göteborg hjälpa till att svara på dina frågor. Våra kontaktuppgifter hittar du nedan.

Frågor och svar