Till sidans huvudinnehåll

Göteborgs Stad i sociala medier


Göteborgs Stad ska finnas där medborgarna finns, därför finns många av Göteborgs Stads verksamheter i olika sociala medier. Följ oss gärna.

Därför finns vi i sociala medier

Göteborgs Stad finns i sociala medier för att möta och samtala med boende, besökare och företagare i frågor som rör stadens verksamhet. Vi finns här för att berätta vad vi gör och vad som händer, men också för att ge service. Vi svarar på frågor, diskuterar och får in många bra förslag i sociala medier.

Tänk på detta när du använder sociala medier för att komma i kontakt med oss

När du skriver en kommentar eller ett inlägg så överförs informationen samt personuppgifter alltid till tredje part (företaget/organisationen som driver det sociala mediet). 

För din egen skull rekommenderar vi dig att inte skicka känslig information till oss via sociala medier. För sådana ärenden rekommenderar vi e-post, telefon eller brev. Du kan också lämna synpunkter och ställa frågor på goteborg.se/lamnasynpunkt . Där kan du välja att vara anonym, eller lämna din e-postadress för att få återkoppling. 

Tänk på att om du lämnar en kommentar eller gör ett inlägg så blir det en allmän handling som i regel är offentlig. Det du skriver kan komma att lämnas ut om någon frågar efter det.

Regler i våra sociala medier

Vi bemöter inte allmänna klagomål, enskilda frågor i ett specifikt ärende eller politiska frågor. Våra sociala medier är inte rätt plats för politiska diskussioner.

För allas trivsel har vi regler för vad vi tillåter. Vi har en skyldighet att hålla koll på vad som skrivs och ta bort sådant som bryter mot våra regler.

Vi tillåter inte och kommer att ta bort: 

  • personuppgifter som kränker enskildas personliga integritet
  • förtal, personangrepp eller förolämpningar 
  • partipolitiska uppmaningar
  • kränkande uttalande med rasistiska, sexistiska eller homofobiska undertoner 
  • hets mot folkgrupp eller andra trakasserier 
  • våldsskildringar eller pornografi 
  • uppmaningar till brott eller annan brottslig verksamhet 
  • olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material 
  • svordomar eller obscena ord 
  • kommersiella budskap, reklam eller spam 
  • länkar som är irrelevanta i sammanhanget.
  • information som vi som ansvarar för kontot inte kan verifiera.

Göteborgs Stad förbehåller sig rätten att stänga av användare som bryter mot reglerna. Vi varnar innan vi stänger av, men uppenbara spamkonton stängs dock av utan varning. Hot och andra brott polisanmäls. 

Du kan läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter här: Behandling av personuppgifter i Göteborgs Stad
Du kan läsa mer om dataskyddsförordningen, DSF på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats .  

Följ Göteborgs Stad i sociala medier

Göteborgs Stad på Facebook och Instagram

På Göteborgs Stads Facebooksida och Instagram berättar vi vad som händer i Göteborg och sånt som vi får många frågor om via telefon och e-post till Göteborgs Stads kontaktcenter. Vi svarar på frågor på vardagar mellan 9 och 16.30.
facebook.com/goteborgsstad
instagram.com/goteborgsstads/

Göteborgs Stad på Youtube 

På Göteborgs Stads Youtubekanal sprider vi filmer som är relevanta för många. Här berättar vi om oss och du hittar både instruktionsfilmer och informationsfilmer.
youtube.com/goteborgsstad

Göteborg.com på Facebook, Instagram, X/Twitter och Pinterest

Goteborg.com är den officiella besöksguiden till Göteborg. Här hittar du inspirerande bilder från vår vackra stad och turisttips som funkar lika bra för dig som bor i staden. 

Vårt Göteborg på Facebook och X/Twitter 

Vårt Göteborg är Göteborgs Stads egen nyhetskanal. På vartgoteborg.se publiceras nyheter om och från Göteborgs Stads verksamheter.

Göteborgs Stad på Linkedin 

På Göteborgs Stads Linkedinsida berättar vi om hur Göteborg utvecklas och om olika karriärvägar som finns hos oss. Vi är fler än 55 000 som tillsammans gör en hållbar stad. Vi rekryterar ständigt.
linkedin.com/company/göteborg/

Jobba i Göteborgs Stad på Facebook och Instagram 

Jobba i Göteborgs Stad är till för dig som jobbar eller vill jobba i Göteborgs Stad. Här delar vi jobbannonser och berättar om hur det är att jobba i Göteborgs Stad. 

Göteborg växer på Instagram 

Göteborg växer och har inlett sitt största utvecklingssprång i modern historia. Här kan du följa Göteborgs resa mot framtiden.
instagram.com/goteborgvaxer/ 

Konsument Göteborg på Facebook och Instagram

Har du koll på dina rättigheter som konsument? Konsument Göteborg ger dig vägledning till oberoende och nyttig information. 

Göteborgs stadsbiblioteket på Facebook och Instagram

På Stadsbiblioteket Göteborgs konton får du boktips och tips om vad som händer på biblioteket.

Detta är ett urval av alla Göteborgs Stads kanaler i sociala medier. Det finns många fler så sök efter din favoritverksamhet i din favoritkanal så hittar du kanske något.

Kontakta Göteborgs Stad

Har du synpunkter eller frågor om Göteborgs Stads sociala medier så kan du kontakta oss.

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Göteborgs Stad
404 82 Göteborg

Öppettider

${loading}