
Foto: Lo Birgersson
Grundskoleförvaltningen
Göteborgs grundskoleförvaltning ansvarar för den kommunala grundskolan, grundsärskolan, fritidshem, förskoleklass och kulturskolan.
Aktuellt
-
Skolinspektionens utredning av olyckan på Sjumilaskolan är klar
Skolinspektionen ger i sin rapport Göteborgs Stad kritik när det gäller ansvaret för tillsynen av eleverna på skolan. -
Så går det för eleverna i Göteborgs Stads grundskolor
De preliminära kunskapsresultaten för vårterminen 2022 är klara. Pojkarnas kunskapsresultat ökar jämfört med förra året. Nu börjar arbetet med att analysera varför elevernas kunskapsresultat ser ut som de gör. -
Fel i utskicket om sommarlovskort
För ett par dagar sedan skickade Västtrafik ut sommarlovskorten. Sommarlovskorten ger ungdomar i årskurs 6 till år 2 på gymnasiet gratis kollektivtrafik under sommarlovet. Tyvärr har Västtrafik skickat ut felaktig information tillsammans med sommarlovskorten. Det kortet som har skickats ut gäller för hela sommarlovet, även lördag, söndag och helgdag. -
Lågt valdeltagande till Ungdomsfullmäktige
Enklare att rösta och kandidera digitalt. Rösta under skoltid och mer stöd till skolor. Det är några förslag för att öka valdeltagandet till Göteborgs Stads Ungdomsfullmäktige som presenteras i en ny rapport från grundskoleförvaltningen. -
Ny organisation för grundskolorna ska ge bättre stöd i undervisningen
Sedan 2020 arbetar grundskoleförvaltningen med att utveckla organisationen för de kommunala grundskolorna i Göteborgs Stad. Just nu är fokus på elever som har behov av extra stöd i undervisningen. -
Hisingens elever uppträdde på GöteborgsOperan i Tvåornas kör
Under läsåret har cirka 300 elever på Hisingen i årskurs två tränat på sång och dans inför Tvåornas kör. Den tredje juni fick de äntligen kliva upp på GöteborgsOperans stora scen och sjunga tillsammans. -
Ta en RISK och pröva något nytt på Lövgärdesskolan
— De praktiska och estetiska ämnena är ju det som gör livet värt att leva, skrattar Sanna-Maria Cacatian och låser upp en dörr. Dagen handlar om dans, musik, mat eller rörelse — alltså om skapande och kreativitet. -
Grundskoleförvaltningens granskning av olycka på en skolgård är nu klar
Grundskoleförvaltningens egen granskning av olyckan när en elev trillade från en klippa på en skolgård på Hisingen är nu klar. -
Sång och dans på fritidshemmet när eleverna övar inför musikalen
Eleverna sjunger taktfast ”blinka lilla stjärna där”. Med betoning på varje ord - stackato. Pontus Bertling musiklärare på Gamlestadsskolan hjälper musikalkören med elever från förskoleklass till årskurs 2 att värma upp rösterna inför dagens repetition. För om en vecka ska de spela upp sin musikal för elever och föräldrar. -
Dialog om stöd i undervisningen
Tillgänglig lärmiljö där alla elever kommer till sin rätt. Under våren har politiker i grundskolenämnden, vårdnadshavare, elever och medarbetare i grundskoleförvaltningen haft en dialog om stöd i undervisningen. -
Grundskoleförvaltningens omvärldsanalys och verksamhetsnomineringar inför budgetåret 2023
I Göteborgs Stad spänner budgetprocessen över hela kalenderåret. Alla nämnder i staden ska ta fram verksamhetsnomineringar inför stadens budgetarbete. I verksamhetsnomineringarna finns det som grundskolenämnden anser vara det viktigaste för budgetprocessen i staden att ta hänsyn till inför nästa år. Verksamhetsnomineringarna beslutades av grundskolenämnden i mars. Därefter överlämnades de som ett underlag för Göteborgs Stads budgetprocess. I samband med att vi inom grundskoleförvaltningen tar fram våra verksamhetsnomineringar tar vi också fram en nuläges- och omvärldsanalys. Den fungerar som ett underlag för verksamhetsnomineringarna. -
När eleverna blir lärare för en dag
På Nygårdsskolan håller några elever från årskurs fem en lektion för lågstadiet. De berättar om näringskedjan i havet och vad som händer när det blir obalans. Lektionen är en del av skolans arbete med naturvetenskap och hållbar utveckling. Och en del av programmet ”Globala målen i skolan”. -
Uppskattat närvaroarbete på Frölundaskolan
På Frölundaskolan arbetar familjestödjare för att hjälpa till att hitta orsaker till frånvaro och erbjuda stöd. Elever med hög frånvaro riskerar att inte nå upp till kunskapskraven och det har inverkan på deras framtid. -
En lektion eleverna kommer ihåg
— Ett levande klassrum är mycket roligare än den vanliga undervisningen, säger David Geiser Mellkvist. Han är på väg mellan två av många grupper i klassrummet där hans högstadieelever och vuxna elever som läser svenska för invandrare, SFI, sitter och samtalar. Det är onsdag förmiddag på Önneredsskolan -
Lärarna på Nygårdsskolan delar erfarenheter med Barcelona
Tonåringar är tonåringar vart de än är i Europa! Det skrattas runt bordet på gården på Nygårdsskolan där pedagogerna på skolan delar erfarenheter runt lunchbordet med kollegor från Barcelona. Vårsolen skiner och det rasslar i de nyvakna bambubuskarna. -
Specialpedagog Maria ”duschar eleverna med språk”
Maria Taheri brinner för att stärka elevers läsförmåga. I sitt arbete tar hon hjälp av ett digitalt läsverktyg som analyserar ögonrörelser. — Att lära sig läsa är grunden för all inlärning. För att kunna ge rätt stöd och stimulans gör vi ett digitalt test av läsförmågan hos alla våra elever. Vi kan då lättare identifiera elever som behöver mer stöttning i sin läsning, säger Maria. -
Viktig kompetens för att leda det goda lärandet
Lärande i praktiken. Som en del av lärarutbildningen ska alla studenter gå på verksamhetsförlagd utbildning (VFU), som är de praktiskt inriktade kurserna i lärarprogrammen. Genom praktikperioderna får blivande lärare möjlighet att använda utbildningens teori i verkligheten. I podden Skolverkstan pratar grundskoledirektör Bengt Randén tillsammans med studenten Olle Cimmerbäck och handledaren Maria Larsson om vad VFU:n betyder för blivande lärare och för skolan. -
Vklass testas på Landamäreskolan – ”Nu får även fritids glänsa”
I januari började två pilotskolor, Svartedalsskolan och Landamäreskolan, att använda Vklass. Aldijana Alagic är fritidsledare på Landamäreskolan och berättar om sina upplevelser av Vklass. Bland annat menar hon att Vklass bidragit till att stärka fritidsverksamhetens synlighet och inkludering i grundskolan. -
Nolltolerans mot skojbråk
På Kvibergsskolan arbetar pedagoger och elever aktivt med jämställdhet och att motverka machokultur, till exempel genom en nolltolerans mot skojbråk. Jennifer, skolkurator och Alexander, socialpedagog tog initiativ till arbetet och vill nu sprida det vidare till andra skolor. -
Oscar Fredriksskolan och Skutehagsskolan har gått vidare till semifinal i Vi i femman
Åtta klasser deltog i kvartsfinalerna. Fyra gick vidare till semifinal. Skolorna som har gått vidare till semifinal är Lackarebäcksskolan 5A, Oscar Fredriksskolan 5A, Skutehagsskolan 5C och Vällsjöskolan 5A. -
Pengarna räcker aldrig riktigt, till allt man vill ha
Från räkningar till planetens gränser. Privatekonomi är viktigt och det syns bland annat i statistiken som visar att skuldsättningen ökar dramatiskt i åldrarna 18–25 år. Många unga hamnar i skuldfällan idag. Podden Skolverkstan gästas av hem- och konsumentkunskapsläraren Sara Nordlund som ser ett ökat intresse för frågor om hur eleverna ska hantera sin ekonomi. -
Låt eleverna skriva fritt utan rätt eller fel
När eleverna får skriva fritt, då blir inte skrivandet ”farligt”. Och det är viktigare att eleverna skriver än att de skriver allt rätt. Det gäller bara att låta dem få ur sig texter. Karin Wickelgren är förstelärare i svenska på Frejaskolan i Västra Frölunda och har tydliga verktyg för att få eleverna att skriva. -
Hon lär eleverna att se sin egen kunskap
— Det är fantastiskt när eleverna får syn på sin egen kunskap – genom att jag ställer rätt frågor. Sättet att arbeta i ULAN-projektet gör att eleverna kan visa de förkunskaper eller erfarenheter de har med sig, säger Karin Nyberg. -
Utvecklande mötesplatser stärker grundsärskolan
Utbyte och likvärdighet. De senaste åren har lärare från grundsärskolorna i Göteborgs Stad träffats för att inspirera varandra och lära av varandras arbetssätt för att öka kvaliteten och likvärdigheten i elevernas undervisning. I podden Skolverkstan diskuteras hur detta och andra åtgärder kan stärka grundsärskolan. -
Elever skapar framtidens lekplatser
Just nu har du möjlighet att ta del av bidragen till tekniktävlingen ”Framtidens lekplats”. Elever på skolor i Göteborgs Stad har skapat flera av bidragen. Till och med 25 februari går det att se bidragen på flera platser i Göteborg. Det går även att titta på utställningen digitalt. -
Värsta bästa skolan - Elever i "förorten" tycker om sin skola
Elever i förorten tycker om sin skola och uppskattar utbildning. De beskriver en stark tillhörighet till skolan, samtidigt som de är kritiska till hur skolan oftast framställs i media. I ett nytt avsnitt av podden Skolverkstan möter grundskoledirektör Bengt Randén forskaren Jonas Lindbäck som undersökt hur högstadieelever i ett av Göteborgs socioekonomiskt utsatta område själva ser på sin skolgång. -
ABC föräldraträffar ger barnfamiljer stöd i vardagen
Göteborgs Stad ger olika slags stöd till föräldrar och andra viktiga vuxna. Ett exempel är ABC föräldraträffar där fokus är att ge stöd och hjälp i föräldrarollen. -
Fritidshemmet på Sisjöskolan utvärderar verksamheten hela tiden
När ”Feliz Navidad” låter på Sisjöskolans gård springer alla eleverna till leksaksboden. För de vet att nu blir det julkalender – och roligt. Men de vet inte vilket arbete som ligger bakom för att aktiviteten kring ”Julkalendern” ska fungera. Efter en enkel utvärdering vet alla de som arbetar i fritidshemmet hur de ska göra. För de utvärderar verksamheten hela tiden. -
Elever uppträdde med egna dikter
Det är samling i gymnastiksalen som idag är scen och salong. Redan när de första tonerna slås an så är eleverna med. De kan alla texter och melodier och de sjunger med. De märks att de tränat flitigt på alla sånger under höstterminen. -
”Det enda yrket där jag har fått applåder när jag kommit tillbaka efter att ha varit sjuk”
Om fler valde karriärväg som Angelica Lundin skulle skolans stora utmaning med kompetensförsörjning snart vara löst. I podden Skolverkstan berättar hon om resan från kemiforskningen via läraryrket till sin nya roll som skolledare på Ryaskolan.