Så behandlar förvaltningen för konsument- och medborgarservice personuppgifter

Det är viktigt för oss på konsument- och medborgarservice att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför vill vi informera dig att som registrerad har du rätt enligt dataskyddsförordningen att bli informerad om vilka personuppgifter som Konsument- och medborgarservice behandlar om dig samtidigt som vi har en skyldighet att informera dig om dina personuppgifter.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en levande person. Exempel på personuppgifter kan vara namn, adress, personnummer, e-postadresser och fotografier. Även ljudupptagningar som behandlas i dator kan vara personuppgifter, även om inga namn nämns.

Vad är en behandling?

Med behandling menas i princip allt som går att göra med uppgifterna. Det kan till exempel vara att samla in, registrera, lagra, gallra, arkivera, samköra eller skriva ut uppgifterna.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig är den som har det ytterst ansvaret för personuppgifterna. Det är Nämnden för Konsument- och medborgarservice samt Överförmyndarnämnden som har ansvaret för att dina personuppgifter behandlas lagligt, säkert och i övrigt korrekt. Om du har frågor om behandlingen av dina personuppgifter kan du vända dig till konsument- och medborgarservice dataskyddsombud Kiana Kanat. Du når dataskyddsombudet på dso@intraservice.goteborg.se. Skriv i e-postmeddelandet vilken förvaltning det gäller.

Hur har vi fått dina personuppgifter?

I de flesta fall har du själv lämnat dem till oss för att vi ska kunna hantera ett ärende åt dig. Exempelvis kan du ha vänt dig till vårt kontaktcenter med olika frågor, privatekonomisk rådgivning eller vid hjälp med konsumentfrågor.

Varför får vi behandla dina personuppgifter?

Konsument- och medborgarservice har lagligt stöd för att behandla dina personuppgifter när behandlingen är nödvändig för att utgöra en uppgift av allmänt intresse, fullfölja ett avtal eller om det finns lagar eller regler som gör att personuppgifter måste hanteras (rättslig förpliktelse). Men ibland kan det också vara genom ditt samtycke.

Vem får ta del av dina personuppgifter?

Personal på förvaltningen som handlägger ditt ärende får ta del av dina personuppgifter. Vem eller vilka det är, beror på vilken typ av ärende det gäller. I regel blir personuppgifter som kommer in till Göteborgs stads verksamheter allmänna handlingar som kan begäras ut.

Konsument- och medborgarservice är en kommunal förvaltning och det innebär att vi omfattas av offentlighetsprincipen vilket innebär att alla handlingar hos oss i regel är allmänna handlingar och kan begäras ut.

Det innebär även att personuppgifter kan begäras och lämnas ut som en del av allmän handling oavsett för vilket ändamål personuppgiften ursprungligen behandlades. Den rätten gäller inte om handlingarna innehåller uppgifter som är belagda med sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen som till exempel personuppgifter hos vår privatekonomiska rådgivning eller hos överförmyndaren.

Hur länge sparas dina personuppgifter?

Konsument- och medborgarservice spara dina personuppgifter så länge det är möjligt för att utföra vår rättsliga förpliktelse och så länge det krävs enligt kommunens regler för allmänna handlingar.

Personuppgifter som kommer in till Konsument- och medborgarservice blir i regel allmänna handlingar. Därför får förvaltningen inte gallra eller spara uppgifter hur som helst.

Dina rättigheter

Om vi behandlar dina personuppgifter har du rätt att:

  • begära ett utdrag med dina personuppgifter (dvs. vilka av dina personuppgifter som vi behandlar samt bland annat varför vi behandlar dem)
  • begära att vi rättar om en personuppgift är felaktig
  • göra en invändning av behandlingen av dina personuppgifter
  • begränsa behandlingen av dina personuppgifter
  • återkalla ditt samtycke i de fall behandlingen grundas på samtycke (detta gäller vanligtvis inte vid myndighetsutövning). Återkallandet påverkar inte lagligheten av den behandling som skett innan samtycket återkallades
  • rätt till radering av personuppgifter men den rätten är mycket begränsad eftersom det mesta av informationen är allmän handling
  • klaga hos Datainspektionen på vår behandling av registrerade personuppgifter.
  • För att begära registerutdrag lämnar du in bifogad blankett. Skicka in blanketten med post eller e-post. Det går också bra att lämna in den personligen.

För att begära registerutdrag lämnar du in bifogad blankett. Skicka in blanketten med post eller e-post. Det går också bra att lämna in den personligen. Se kontaktuppgifter längst ned.

Blankett för registerutdrag (dataskyddsförordningen) gäller hela Göteborgs Stad

Du kan klaga till datainspektionen om du anser att Konsument- och medborgarservice hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt: datainspektionen@datainspektionen.se

Om du vill vara anonym eller har skyddad identitet

Vill du lämna en synpunkt eller kontakta oss anonymt får du inte lämna med några personliga uppgifter då dessa uppgifter registreras och blir en offentlig handling.

Om du använder sociala medier

Om du använder sociala medier, till exempel Facebook eller Twitter, för att komma i kontakt med förvaltningen, så överförs informationen samt personuppgifter alltid till tredje part (företaget/organisationen som driver det sociala mediet). För din egen skull rekommenderar vi dig att inte skicka känslig information till oss via sociala medier.

Kontaktuppgifter

Personuppgiftsansvarig

E-post: konsumentochmedborgarservice@kom.goteborg.se

Postadress:
Konsument- och medborgarservice
BOX 11 364
404 28 Göteborg

Besöksadress
Göteborgs Stads kontaktcenter
Ekelundsgatan 1, plan 1
Göteborg

Dataskyddsombud

Kiana Kanat
E-post dso@intraservice.goteborg.se

Datainspektionen

datainspektionen@datainspektionen.se