Lediga jobb i Göteborgs Stad

Tillsammans med drygt 55 000 kolleger skapar du en hållbar stad och hållbar arbetsplats. Hos oss ska du kunna kombinera utmanande uppdrag med en meningsfull vardag på och utanför jobbet. Välkommen att söka jobb i Göteborgs Stad!

Brandingenjör till kombitjänst som insatschef/handläggare myndighetsärenden

Arbetsbeskrivning

Som insatschef med profil som handläggare inom myndighetsärenden arbetar du i en spännande kombitjänst där du både agerar som räddningsledare vid komplexa olyckor samt handlägger arbetsuppgifter inom området myndighetsärenden.

Rollen som insatschef är ett arbete med både bredd och djup där du kan stå som räddningsledare vid komplexa olyckor, samverka och möta andra samhällsaktörer på motsvarande nivå inom insatsförberedande frågeställningar, t.ex. insatsplanering, övning, risk- och hotbildsbedömning, men också behöva lägga tid och kraft på att genom analys, dokumentation och ledarskap bidra till att vägleda den egna organisationen i förhållningssätt, agerande och resursutnyttjande vid räddningsinsatser.

I tjänsten ingår omvärldsbevakning, verksamhetsutveckling och samverkan med andra samhällsaktörer inom ett eller flera, för verksamheten viktiga, områden. Som kunskaps- och handläggarresurs inom myndighetsärenden arbetar du självständigt eller tillsammans med andra med remisser och stöd till kommunernas bygglovs- och planhandläggare inom brand- och säkerhetsfrågor och bistår med att utreda och kommunicera myndighetens krav till andra delar av kommunerna samt enskilda. Arbetsuppgifterna kan förändras över tid.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har brandingenjörsexamen från teknisk högskola med påbyggnadsutbildning i räddningstjänst (RUB) eller annan likvärdig utbildning.

Du har minst fyra års erfarenhet inom räddningstjänstens verksamhetsområde och vana och erfarenhet av att leda och självständigt driva projekt och utvecklingsarbete. Du är en god kommunikatör i både tal och skrift, på såväl svenska som engelska, och har B-körkort. För anställning krävs godkänt självskyddstest (läkarundersökning, rullbandstest, arbets-EKG) och stresstest.

För att lyckas i rollen ska du vara kvalitetsmedveten och drivande med hög initiativförmåga att ta ansvar för utveckling. Du trivs såväl med att arbeta självständigt som i nära samarbete med andra. Det är viktigt att du har en analytisk förmåga baserad på modelltänkande och systemförståelse, vilket innebär att kunna se strukturer och sammanhang och ha en förmåga att använda abstraktioner (modeller) som arbetsredskap. När du fått ner detta på papper, whiteboard eller i dator kan du i det personliga mötet få en mottagare att utveckla sin förståelse. Ditt ledarskap kännetecknas av helhetssyn, situationsanpassning och mod genom att du verkar som föredöme, visar omtanke om individen, är lyhörd, ställer tydliga krav och inspirerar och motiverar till att nå mål och skapa resultat.

Övrig information

Anställning:
Heltid 38,25 timmar/vecka enligt Allmänna bestämmelser (AB) samt jour 7 timmar/vecka. En förändring av systemet med kombitjänster för operativ ledning har arbetats fram och med denna rekrytering siktar vi nu på att verka 8 i funktionen vilket innebär att schemakonstruktionen f.n. är under överseende, vilket kan påverka arbetstidsmåttet. Fler i funktionen ger bl.a. ökad möjlighet för uppföljning och genomgång efter större insatser samt ökad möjlighet till avlösning inom gruppen. De administrativa handläggaruppgifterna är förlagda under dagtid.
I framtiden kan det bli aktuellt med tidsbegränsade förordnanden i förbundets operativa roller och/eller växeltjänst mot ren dagtid eller annan schemalösning, permanent eller periodvis.
Arbetsgivaren ser inte att villkoren i tjänsten kvalificerar till särskild avtalspension.

I denna rekryteringsomgång avser inte arbetsgivaren att ta ut avlösare till insatschefsfunktionen.
Du som går vidare i urvalsprocessen kommer att få genomföra ett personlighets- och problemlösningstest och ev. självskyddstest och stresstest, vilket är planerat att genomföras under vecka 10 - 12. Stresstest kommer att genomföras om erfarenhet från räddningsledarrollen på Räddningstjänsten Storgöteborg saknas. Intervjuer är planerade under vecka 13 - 16. Innan anställning kommer alkohol- och drogtest att genomföras enligt förbundets policy i samarbete med vår företagshälsa.

Om Räddningstjänsten Storgöteborg

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 830 000 invånare. I dessa kommuner ansvarar vi för räddningstjänst enligt Lagen om skydd mot olyckor. Vårt uppdrag innebär att förebygga och begränsa olyckor, genomföra räddningsinsatser samt arbeta aktivt med samhällets risk- och hotbildsanalyser. RSG deltar i räddningstjänstens utveckling genom samverkan lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.
Vi erbjuder en utvecklande och stimulerande arbetsplats med 850 anställda där idéer och initiativ är välkomna. Om du gillar att arbeta för och med människor kommer du att trivas här. Vi strävar efter att spegla samhället i stort för att vinna de fördelar som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald ger. Friskvård är viktigt för oss och alla medarbetare har tillgång till olika träningsaktiviteter på arbetsplatsen.

Ansökningsinformation

Sista ansökningsdatum
2019-02-28
Referensnummer
Diarienummer: 0101/19

Anställningsvillkor

Omfattning
Heltid
Antal tjänster
1
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner

Daniel Gillesén

tf Avdelningschef
Telefon: 031-3352952
E-post: daniel.gillesen@rsgbg.se

Annika Celegin

HR-specialist
Telefon: 031-335 29 27
E-post: annika.celegin@rsgbg.se

Fackliga företrädare

Fackliga kontaktpersoner för SACO, Ledarna, Vision, Kommunal och BRF nås via växeln

Telefon: 031-335 26 00

Dela annonsen