Boka färdtjänstresa via telefon eller texttelefon

Du kan alltid boka din resa via telefon. Du som är döv eller hörselskadad kan boka resor via texttelefon. Samtalet kostar som ett vanligt lokalsamtal och tjänsten är öppen dygnet runt.

Boka färdtjänst via telefon

Läs mer under rubriken Så här gör du.

Boka färdtjänst via texttelefon

Du som är döv eller hörselskadad kan boka resor via texttelefon. Samtalet kostar som ett vanligt lokalsamtal och tjänsten är öppen dygnet runt.

Så här gör du:

  1. Ring 020-600 600 till texttelefonin. Du kommer direkt till en telefonist.
  2. Uppge det nummer du vill ringa. För att boka färdtjänstresa uppger du 031-41 95 00. Telefonisten ringer upp numret och översätter sedan text till tal och tvärtom.
  3. Läs mer under rubriken Så här gör du om vilken information du behöver uppge i samband med bokningen.

Med texttelefon kan du ringa alla serviceresors nummer. Läs mer om hur tjänsten fungerar på www.texttelefoni.se

Tietoa suomeksi/Information på finska

Kuljetuspalvelumatkan tilaaminen

Information och regler

Serviceresors beställningscentral har öppet måndag–fredag klockan 7–21, lördag klockan 8–21 samt söndag klockan 9–21. Det är endast mellan dessa tider du kan boka nya resor via telefon. Du kan alltid avboka eller ändra en redan bokad resa när beställningscentralen är stängd genom att ringa 031-41 95 45. Du kan dygnet runt boka nya resor via internet eller serviceresors app.

Så här gör du

  1. Ring beställningscentralen

    Färdtjänstens beställningscentral

  2. Beskriv hur du vill resa

    När du bokar din resa behöver vi få svar på en del frågor. Först och främst behöver vi ditt telefonnummer eller personnummer för att vara säkra på att vi bokar resan åt rätt person. Därefter får du beskriva hur du vill resa:

    • Från vilken adress ska du åka?
    • Till vilken adress? (I vilken kommun?)
    • Vilken tid vill du åka eller vilken tid vill du vara framme?
    • Vilken dag?
    • Ska du ta med dig någon på resan?
    • Har du hjälpmedel med dig på resan?
    • Behöver du någon hjälp av föraren?
    • Kommer du ut till bilen själv?
    • Vill du beställa en återresa?
  3. Kontrollera att bokningen är korrekt

    Hjälp oss med att vara uppmärksam när vi upprepar din beställning för dig. Då kan du kontrollera att vi har uppfattat rätt datum och tid. När du beställer din resa kan du antingen säga en tid du vill åka eller en tid du vill vara framme. Ibland får du inte resa exakt den tid du önskat. Det beror på att vi alltid samplanerar resorna.