Boka färdtjänstresa via telefon eller texttelefon

Du kan alltid boka din resa via telefon. Du som är döv eller hörselskadad kan boka resor via texttelefon. Samtalet kostar som ett vanligt lokalsamtal och tjänsten är öppen dygnet runt.

Julresor med färdtjänst

1 november 2022

Ska du åka färdtjänst i jul? Tänk på att boka din julresa i god tid.

Mer information om julresor med färdtjänst hittar du på goteborg.se/julresor.

Trafikkontoret informerar om personuppgiftsincident – för dig som använder färdtjänst

29 augusti 2022

Vi på trafikkontoret har upptäckt att uppgifter om dig som använder färdtjänst har varit tillgängliga för fler personer än som varit behöriga att se dem. Det beror på felaktiga behörigheter i ett av våra fakturasystem. Vi har själva gjort en anmälan till integritetsskyddsmyndigheten, som är ansvarig tillsynsmyndighet i den här typen av frågor.

Här kan du läsa mer om incidenten.

Boka färdtjänst via telefon

Läs mer under rubriken Så här gör du.

Boka färdtjänst via texttelefon

Du som är döv eller hörselskadad kan boka resor via texttelefon. Läs mer om hur tjänsten fungerar på www.texttelefoni.seDet finns även andra tjänster som kan stödja dig i ditt samtal, läs mer om dessa här. 

Läs mer under rubriken Så här gör du, längre ner på denna sida, om vilken information du behöver uppge i samband med din bokning.

Tietoa suomeksi/Information på finska

Kuljetuspalvelumatkan tilaaminen

Information och regler

Serviceresors beställningscentral nås på telefon 031-368 25 50 och har öppet måndag–fredag klockan 7–21, lördag klockan 8–21 samt söndag klockan 9–21. Det är endast mellan dessa tider du kan boka nya resor via telefon. Du kan alltid avboka eller ändra en redan bokad resa när beställningscentralen är stängd genom att ringa 031-368 25 50. Du kan dygnet runt boka nya resor via internet eller serviceresors app.

Så här gör du

  1. Ring beställningscentralen

    Färdtjänstens beställningscentral

  2. Beskriv hur du vill resa

    När du bokar din resa behöver vi få svar på en del frågor. Först och främst behöver vi ditt telefonnummer eller personnummer för att vara säkra på att vi bokar resan åt rätt person. Därefter får du beskriva hur du vill resa:

    • Från vilken adress ska du åka?
    • Till vilken adress? (I vilken kommun?)
    • Vilken tid vill du åka eller vilken tid vill du vara framme?
    • Vilken dag?
    • Ska du ta med dig någon på resan?
    • Har du hjälpmedel med dig på resan?
    • Behöver du någon hjälp av föraren?
    • Kommer du ut till bilen själv?
    • Vill du beställa en återresa?

  3. Kontrollera att bokningen är korrekt

    Hjälp oss med att vara uppmärksam när vi upprepar din beställning för dig. Då kan du kontrollera att vi har uppfattat rätt datum och tid. När du beställer din resa kan du antingen säga en tid du vill åka eller en tid du vill vara framme. Ibland får du inte resa exakt den tid du önskat. Det beror på att vi alltid samplanerar resorna.