Boka färdtjänstresa via webb och app

Via serviceresors app eller minaresor.goteborg.se kan du själv boka din resa med färdtjänst och flexlinje när som helst på dygnet och enkelt hålla koll på ditt resande. Du kan se hur många resor du har kvar och få störningsinformation. Du kan också bli ombud och hjälpa någon annan boka resor.

Serviceresor byter telefonnummer 1 juni

17 maj 2022

Från och med den 1 juni ringer du 031-368 25 50 för att komma i kontakt med serviceresor, oavsett vad ditt ärende gäller.

Mer information om bytet av telefonnummer hittar du här.

Du som är resenär hos serviceresor i Göteborg kan boka din resa via serviceresors app eller minaresor.goteborg.se. Förutom att boka resor kan du hålla koll på ditt resande, samt bli ombud åt en annan resenär. I appen och på webben kan du även se på en karta var ditt fordon befinner sig.

Du behöver användarnamn och lösenord

För att komma igång med app- och webbbokning behöver du användarnamn och lösenord. Samma användarnamn och lösenord fungerar både på webbokningen och i appen. Det går också bra att logga in med bank-id. Om du inte har användaruppgifter sedan tidigare kan du beställa det via minaresor.goteborg.se. Om du har användaruppgifter sedan tidigare men inte hittar dem så kan vi skicka dem till dig igen. Gå in på minaresor.goteborg.se och klicka på "glömt lösenord". Om du inte har bank-id beställer du detta via din bank.

Boka via minaresor.goteborg.se

För att boka resor via webb går du in på minaresor.goteborg.se och loggar in med ditt användarnamn och lösenord. Det går också bra att logga in med bank-id.

Boka här

Boka via app

För att boka resor via serviceresors app behöver du först ladda ner appen till din telefon. Appen finns både för android och iPhone. Du kan ladda ner den gratis från Appstore eller Google Play.

När du laddat ner appen kan du boka resor i appen genom att logga in med ditt användarnamn och lösenord eller bank-id.

Följ ditt fordon med appen eller i webbokningen

Du som använder appen eller webben kan följa var ditt fordon befinner sig 10 minuter före och 20 minuter efter planerad upphämtningstid. Du ser fordonet på en karta. Du kan också välja att få avståndet mellan dig och fordonet uppläst.

Ombud kan hjälpa dig att boka resor 

En vårdnadshavare, släkting eller liknande kan enkelt hantera ditt resande åt dig. Du bestämmer själv vem som ska vara ditt ombud. Ombudet måste skapa en egen användare hos oss. Det går att skapa användare direkt på minaresor.goteborg.se eller via blanketten Boka via ombud. Om ditt ombud redan har skapat en användare hos oss kan du själv lägga till ditt ombud direkt via webbokningen eller appen. Ditt ombud kan sedan boka dina resor, se detaljer för samtliga bokade resor och dina tillstånd samt få störningsinformation. Däremot kan ombudet inte se din kommande faktura.

Verksamhetsombud 

Även verksamheter inom Göteborgs Stad kan bli ombud. Läs mer på uppdragsresor.goteborg.se

Vissa resor måste bokas och avbokas via telefon

Det går inte boka alla typer av resor med webbokningen.

Du kan inte boka: 

  • Sjukresor, ring istället sjukresor 020-91 90 90
  • LSS-resor, dagvårdsresor och resor tillsammans med bilbarnstol, barn, ungdomar och djur. Då måste du boka resan genom vår beställningscentral på telefon 031- 41 95 00 istället. Vänd dig även dit om du vill avboka en sådan resa. Du kan däremot boka resor med vuxna medresenärer via webbokningen.
  • Vill du resa i södra skärgården måste du ringa direkt till ön du vill resa på. Läs mer på sidan Boka färdtjänstresa i skärgården
  • Resor utanför ditt färdtjänstområde. De ansöker du om och bokar med Riksfärdtjänst

Tietoa suomeksi/Information på finska

Kuljetuspalvelumatkan tilaaminen