Boende i villa eller radhus

Ju mer du sorterar ditt avfall, desto billigare blir det för dig och desto bättre för miljön. Här finns information om hur du beställer avfallsabonnemang, hur du beställer extra hämtning, hur avfallet hämtas kring helgdagar, vad vi kan hämta och mycket annat.

Här kan villa- eller radhusägare, flerbostadshusägare och bostadsrättsföreningar eller andra fastighetsägare se när hämtdagarna ändras. När helgdagar infaller under vanliga veckodagar kan sophämtningen flyttas framåt eller bakåt i tiden. Det kan till exempel betyda att kärlet ska ställas ut upp till två dagar före ordinarie hämtdag för att vi ska kunna hämta soporna.

Sopbilen hämtar ditt avfall enligt schema varannan vecka. Matavfall hämtas varje vecka. Hämtdagarna kan ändras runt större helger.

När du säljer ditt hus anmäler du ägarbytet skriftligen här, så att avfalls- och vattenabonnemanget registreras på den nye ägaren. Om du ska flytta in i ett nybyggt hus måste du istället kontakta Kretslopp och vattens kundservice.

Våra plastkärl för sopor finns i tre storlekar och har lock som går att öppna åt två håll. Det är ditt ansvar som husägare att se till att kärlet enkelt kan hämtas och tömmas. Du får betala för dragvägens längd så det är billigast om du själv kör fram kärlet till närmast där hämtfordonet stannar när det ska tömmas.

Om vi har missat att tömma ditt kärl bör du anmäla detta snarast till Kretslopp och vattens kundservice. Då kan vi se till att dina sopor blir tömda så snart som möjligt. Finns det hinder som gjort att vi inte kunnat hämta måste du åtgärda dem först. Sedan kan du beställa extra hämtning.

Ska du resa bort en längre tid och vill att sophämtningen ska avbrytas under tiden? Då kan du kan ansöka om att låta ditt abonnemang vila.

Genom att sortera ut ditt matavfall kan du sänka dina avfallskostnader betydligt. Du som komposterar i en hemkompost betalar bara för ditt restavfallsabonnemang. På köpet får du näringsrik jord till trädgården.