Ansök om trygghetstelefon

Trygghetstelefon (tidigare trygghetslarm) är till för att skapa trygghet för dig och dina anhöriga. Här ansöker du om trygghetstelefon.

Trygghetstelefon är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Alla trygghetstelefoner som installeras i Göteborgs Stad är digitala. Det betyder att de fungera på samma sätt som en mobiltelefon.

Telefonen är till för att skapa trygghet för dig i ditt hem och används om du blivit hastigt sjuk, har fallit omkull eller behöver ha hjälp av någon annan anledning.

Information och regler

Du har möjlighet att ansöka om trygghetstelefon även om du inte får någon annan hjälp i hemmet. Anhöriga och närstående kan stötta dig med ansökan och i kontakt med biståndshandläggaren, men har inte rätt att ansöka för din räkning.

För att kunna installera en trygghetstelefon behöver du ha extranycklar att lämna ifrån dig.

Hur det fungerar, installation, kostnader och villkor kan du läsa om på sidan Så fungerar trygghetstelefon.

Så här gör du

Ansök om trygghetstelefon på webben

Ansök om trygghetstelefon

Ansök om trygghetstelefon via blankett

Blankett för ansökan om stöd i hemmet

Ansök via biståndshandläggare

Ta kontakt med biståndshandläggaren i din stadsdel.

Tietoa suomeksi/Information på finska

Turvahälytin/Trygghetstelefon