Ansök om trygghetstelefon
Trygghetstelefon är till för att skapa trygghet för dig och dina anhöriga. Här ansöker du om trygghetstelefon.
Trygghetstelefon gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Alla trygghetstelefoner som installeras i Göteborgs Stad är digitala. Det betyder att de fungera på samma sätt som en mobiltelefon.
Telefonen är till för att skapa trygghet för dig i ditt hem och används om du blivit hastigt sjuk, har fallit omkull eller behöver ha hjälp av någon annan anledning.
Information och regler
Du kan ansöka om trygghetstelefon även om du inte får någon annan hjälp i hemmet. Anhöriga och närstående kan hjälpa dig med ansökan och i kontakt med biståndshandläggaren, men de kan inte ansöka åt dig.
För att kunna installera en trygghetstelefon behöver du ha extranycklar att lämna ifrån dig.
Hur det fungerar, installation, kostnader och villkor kan du läsa om på sidan Så fungerar trygghetstelefon.
Så här gör du
Ansök om trygghetstelefon på webben
Ansök om trygghetstelefon via blankett
Blankett för ansökan om stöd i hemmet
Ansök via socialsekreterare
Ta kontakt med socialsekreterarna i din stadsdel.
Tietoa suomeksi/Information på finska
Kontakta en biståndshandläggare i din stadsdel
Har du synpunkter eller frågor om trygghetstelefon så kan du kontakta en biståndshandläggare i den stadsdel där du bor.