Till innehåll

För Sophia är samspelet med eleverna det viktigaste

Fotograf: Anders Feldt

Publicerad 28 juni 2019

Nina och Love går båda i åttan. Love tycker det är jobbigt med matte och tycker inte alltid att det är lätt att hänga med. Nina känner precis tvärt om att det är för lätt och att hon lätt blir uttråkad vid genomgångar. - Jag trivs verkligen som lärare, det är en utmaning att nå fram till alla och få de att prestera på sin nivå. Jag vill att alla ska lyckas efter sina förutsättningar, säger Sophia Ericsson som är lärare i både matte och teknik på Torslandaskolans högstadium.

Sophia Ericsson är lärare i både matte och teknik på Torslandaskolans högstadium. För henne är det viktigt att nå fram till alla elever och få dem att göra sitt bästa.

- Man måste ta hänsyn till båda dessa ungdomar för att de ska lyckas. Att se den enskilde eleven är jätteviktigt, alla barn vill ju lyckas. Vi måste börja där ungdomarna är för att sedan hjälpa dem vidare efter deras förutsättningar. Jag brukar ha utvärderingar där de får svara på vad som är lätt och vad som är svårt, om de behöver mer hjälp eller andra sätt att lära, berättar Sophia.

Ungdomar får uppgifter efter deras förmåga

För att hantera ungdomarnas olikheter så jobba Sophia mycket med mindre grupper. De ungdomar som behöver en utmaning kan få jobba självständigt i ett grupprum med en lite större uppgift.

- Vår fröken skriver upp ett stort problem på tavlan som vi ska försöka lösa. Då jobbar vi tillsammans för att hitta möjliga sätt att lösta problemet. Sen kommer fröken in och då presentera vi hur vi tänker att problemet skulle kunna lösas och sedan försöker vi räkna. Det är jätteroligt och en helt annan utmaning, säger Nina.

I teknikämnet kan man bli konkret

För Love är matten lite krånglig, men teknikämnet tycker han är roligare och känner att han får ut mer av. Även i tekniken försöker Sophia att ge eleverna utmaningar som också finns i verkligheten, till exempel hur ett trafikljus fungerar.

- Tekniken tycker jag är jätterolig. Man förstår vad man ska använda det till. Vi får programmera en del och då ser man vilka konsekvenser ens val får och det är coolt. Det blir tydligt helt enkelt, säger Love.

Relationer och omtanke i samspel med eleverna

I mötet med eleven är det viktigaste att ha en relation, annars når man dem inte menar Sophia på.

- Jag försöker anpassa undervisningen till individen så långt det går. Orkar de inte lyssna, vilket händer när det blir svårt, så får jag se om man kan göra på något annat sätt. Vi kan inte styra vad vi ska undervisa i, men vi kan alltid styra HUR vi undervisar, avslutar Sophia.

Nina och Love heter egentligen något annat.

Vill du läsa fler artiklar i serien så finns de här

    ${loading}