E-faktura

Gör det enkelt och miljövänligt för dig själv och för oss. Betala med e-faktura. Här får du reda på hur du gör.

Du som är privatkund och betalar räkningar till Göteborgs Stad via plusgiro
413 03 03-3, kan bli e-fakturakund hos Göteborgs Stad.

För dig som betalar räkningar via bank på internet, (via plusgiro 413 03 03-3), blir det enklare med vår e-faktura samtidigt som vi sparar på miljön genom att vi inte skickar ut pappersfakturor. Du slipper till exempel att skriva in det långa OCR-numret. Alla uppgifter är redan ifyllda i e-fakturan, och du riskerar inte att skriva fel.

Så fungerar e-fakturan

Om du väljer e-faktura skickar vi fakturan elektroniskt till din internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor, och den kommer lika ofta eller med lika långa mellanrum. Du får ett meddelande när du har en faktura att betala. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.

Säkerhet

Det är bara du som kan se e-fakturan via din internetbank.

Anmäl att du vill ha e-faktura

Anmäl att du vill ha e-faktura hos din internetbank. Ha en pappersfaktura sedan tidigare till hands när du gör din anmälan för där finns uppgifter vi behöver.

En anmälan per kundnummer

Har du räkningar från flera förvaltningar i staden – till exempel tomträttsavgift från fastighetskontoret, vatten- och sophämtningsavgift från förvaltningen kretslopp och vatten, och barnomsorgsavgift från en stadsdelsförvaltning – har du flera olika kundnummer. Du måste då göra en anmälan per kundnummer för att få samtliga fakturor som e-faktura. När du gör din ansökan genom internetbanken ska du leta upp Göteborgs Stad som betalningsmottagare.

Autogiro

Om du vill att dina fakturor ska betalas helt automatiskt kan du även anmäla autogiro.

Så fungerar autogiro