Tematrädgårdar
Kända internationella designers har fått göra sina tolkningar av rosenträdgårdar. Det är tre helt olika uttryck, men med det gemensamt att visa upp rosor i ett sammanhang, bortom systematik och raka rabatter.
En hälsning från Kongens have
Jane Schul
Inte bara vackra och underbara, utan faktiskt också ganska besvärliga. Så sammanfattas Jane Schuls syn på rosor. I ett formellt kvadratiskt mönster spelar favoriten Rosa chinensis ’Mutabilis’ huvudrollen. Blommorna som sällskapar plockar upp de olika tonerna av gult, orange och rött som rosen skiftar i. De skilda fälten av rosor respektive gräs och perenner är ett egentligen ganska praktiskt tänkande som Jane Schul lånat med sig från just Kongens Have mitt i Köpenhamn; rosor drabbas ju tyvärr ofta av sjukdomar, jorden de står i blir ”trött” och behöver bytas efter ett antal år av rosodling, här underlättas ett sådant tungt arbete genom att låta perenner och rosor byta rabatt. Ett slags växelbruk helt enkelt. Det brända teglet och de strama häckformerna är också en del av hälsningen från den danska renässansens slott och trädgårdar.
Jane Schul är en av Danmarks mest framstående och kreativa landskapsarkitekter och tidigare ordförande i Det kongelige danske haveselskab. Hon började sin yrkesbana som konsthantverkare och arbetade då med vävning innan hon i slutet av 80-talet omskolade hon sig till landskapsarkitekt.
Den sjunkna trädgården
Nina Thalinson och Gert Wingårdh
Med inspiration både från hundraårig engelsk trädgårdskonst och från Ostindiska kompaniets förlista laster har Nina Thalinson och Gert Wingårdh skapat denna trädgård som med sina strama stålkonstruktioner och sitt nersänkta trädäck ger en känsla av ett stiliserat skepp. Den skarpskurna arkitekturen får sin motvikt av blommig romantik i växternas bleka pastellfärger . Rosor (’Mme Alfred Carrière’, ’New Dawn’, ’Aspirin Rose’ och ’Little White Pet’), clematis och perenner väller över det strama skeppet från högbäddar som ramar in trädäcket och en 13 meter lång vattenvägg. Vattenväggens mosaik är gjord av porslinsskärvor, donerade av Sjöfartsmuseet i Göteborg, en gång bärgade från Ostindiska kompaniets fartyg Götheborg som sjönk i stadens inlopp 1745. Här kan du sätta dig ned en stund och njuta av det porlande vattnet och kanske ta en fika. Den sjunkna trädgården går även bra att hyra för föreläsningar och workshops.
Gert Wingårdh, arkitekt SAR, betraktas som Sveriges mest ansedde och internationellt uppmärksammade arkitekt. Hans arkitektur beskrivs som kontroversiell, våghalsig och originell.
Nina Thalinson, art director och grafisk formgivare, har ett långt samarbete med Gert Wingårdhs arkitektkontor och hon har också gjort ett flertal olika utställningar, bland annat Grönt är skönt på Röhsska museet och medverkat med en trädgård på Hedens Lustgård 2000.
Persisk matta på holländska
Piet Oudolf
Prärien är en naturtyp som brukar inspirera Piet Oudolf och så även här i hans rosträdgård i Rosariet. Just rosorna är dock inte de mest framträdande i planteringen. Här finns endast elva plantor, men de fyller en viktig funktion; de valda sorterna bildar med sina stora enkla, eller nästan enkla, blommor en verkningsfull kontrast till det närmast pointillistiska töcknet av många småblommande perenner. De starkt röda blommorna hos klätterrosen 'Parkdirektör Riggers' som växer i de tre spaljéerna tillsammans med klematisen 'Gravetye Beauty' syns på långt håll. Övriga rosor i planteringen är tåliga, väldoftande och rikblommande vresrosor med vildkänsla; den vita Rosa rugosa 'Alba' och ljusrosa Rosa rugosa 'Fru Dagmar Hastrup'.
Trädgården är en magnet för fjärilar och andra insekter under sommarmånaderna och senare lockas fåglarna av perennernas och gräsens ax. Till denna höstens fägring och fågelskafferi hör även rosornas nypon.
Piet Oudolf är en internationellt erkänd landskapsarkitekt och plantskolist från Holland, känd för sin användning av perenner och gräs och för att kombinera design med ekologiskt tänkande. Han har bland annat ritat Drömparken i Enköping, Lurie Gardens i Chicago och "High Line" i New York.