Nyhetsbrev
Nyhetsbrev används för att nå ut till sin målgrupp både när det gäller intern och extern kommunikation. Göteborgs Stad har ingen gemensam tjänst för nyhetsbrev utan det kan skapas i olika program och plattformar. Oavsett hur du skapar nyhetsbrevet ska det följa Göteborgs Stads grafiska profil.
Tänk på
- Göteborgs Stads logotyp ska synas i sidhuvud. Följ instruktionerna för friyta och storlek som finns på sidan Logotyp.
- Programmet du använder styr vilka typsnitt som finns tillgängliga. Om du använder nyhetsbrevstjänster där Open Sans finns tillgängligt ska det användas. Annars kan du använda Arial. Skapar du ett nyhetsbrev i form av en pdf använder du typsnitten som finns i affisch-mallarna för formatet A4. Läs mer på sidan Typsnitt.
- Använd gärna färgplattor eller informationsgrafik för att lyfta fram information. Läs mer på sidan Färg.
- Budskapet blir tydligare om du använder få foton och illustrationer. Bildvalen ska alltid följa staden bildmanér. Läs mer sidorna på sidan Bild.
Exempel på nyhetsbrev i form av pdf:er, gjorda i olika layoutprogram som till exempel Indesign, Powerpoint och Canva.
Mallar, inspiration och mer information
Göteborgs Stad har ingen gemensam tjänst för nyhetsbrev så det finns inga mallar i specifika system utan följ instruktionerna och exemplen på denna sida. För nyhetsbrev i pdf-form finns förslag på layouter i mallarna för A4-affischer I Indesign och Powerpoint på sidan Mallbibliotek.
Har du frågor eller behöver rådgivning?Kontakta enheten visuell kommunikation