Annonser
Annonser används i en mängd olika kanaler, till exempel i tidningar, i stadsrummet och på hemsidor. Genom att utgå från mallarna och följa stadens grafiska profil hjälper du till att göra stadens kommunikation enhetlig oavsett vem som producerar.
Tänk på
- Stadens logotyp har en fast plats och storlek i alla format. Även marginalerna, sidhuvud och sidfot utgör ett fast ramverk. Läs mer på sidan Logotyp.
- Använd typsnitten Gotham och Caslon i trycksaker och Open Sans i digitala kanaler. Läs mer på sidan Typsnitt.
- Alla mallar och layoutförslag är gjorda utifrån ett designsystem. Det kan även vara ett stöd för dig att skapa egen layout. Läs mer på sidan Designsystem.
- Använd gärna färgplattor eller informationsgrafik för att lyfta fram information. Läs mer på sidan Färg.
- Budskapet blir tydligare om du använder få foton och illustrationer. Läs mer sidorna på sidan Bild.
Annonser i tidningar
Exempel på annons för en tidning gjord utifrån stadens mallar. Tänk på att anpassa innehållet efter dagspresstryck.
Annonser i stadsrummet
Exempel på annonser som syns i stadsrummet, här på stadsinformationstavlor och spårvagnar. Läs mer om stadsinformationstavlor här.
Annonser i digitala kanaler
- Använd korta och tydliga budskap och var tydlig med en Call-to-action-formulering som engagerar målgruppen.
- I rörliga annonser har logotypen en fast placering på inom bildytan och placeras inte som avslutande bild (som i andra filmformat).
- Animation av illustrationer, grafik, text och logotyp görs på ett enkelt och mjukt sätt som förstärker kommunikationen. Läs mer på sidan Illustration och animerad film.
Exempel på stilla webbannonser i olika format, även kallade banners. Annonserna är gjorda utifrån stadens mallar i Indesign.
Mallar, inspiration och mer information
Du hittar mallar för annonser i olika kanaler på sidan Mallbibliotek.
För dig som är anställd i Göteborgs Stad:
Se exempel på leveranser som är gjorda enligt grafisk profil på stadens intranät Digitala navet.
Har du frågor eller behöver rådgivning?
Kontakta enheten visuell kommunikation