Grafisk profil

Göteborgarna ska enkelt kunna ta del av och påverka Göteborgs Stads tjänster och service. Det är en demokratisk rättighet. Därför ska vi utgå från målgruppernas behov och förutsättningar och kommunicera tillgängligt, enkelt, modernt och effektivt. Göteborgs Stads grafiska profil gör oss tydliga som avsändare och stärker bilden av oss som en stad – även om staden har en mångsidig verksamhet.

En sammanfattande film om Göteborgs Stads grafiska profil. Klicka här för att se en syntolkad version av filmen.

Profilens byggstenar

Det övergripande målet med Göteborgs Stads information och kommunikation är att skapa kännedom om stadens arbete och att ge göteborgarna förutsättningar för att använda, påverka och utveckla kommunens tjänster och service.

Enhetlig kommunikation är ett sätt att öka tydligheten för boende, besökare, näringsliv och skapa intern samhörighet för medarbetare. Även om vi är många förvaltningar och bolag som verkar inom en rad olika områden, ska det vara tydligt att vi är en stad, Göteborgs Stad.

Göteborgs Stads grafiska profil innehåller fem byggstenar som gör kommunikationen lätt att känna igen och ta del av.

  • Logotyp
  • Färg
  • Typsnitt
  • Bild
  • Designsystem

Exempel på affisch med alla profilens byggstenar: logotyp, färg, typsnitt, bild och designsystem

Göteborgs grafiska profil innehåller fem byggstenar som tillsammans skapar igenkänning i all kommunikation.

Tillgänglig kommunikation

Genom en tillgänglighetsanpassad och inkluderande kommunikation säkerställer du att alla människor har jämlika möjligheter att ta till sig informationen och ta del av Göteborgs Stads tjänster. Därför är det viktigt att du följer stadens grafiska profil och de instruktioner som finns här i manualen. Läs mer på sidan Tillgängliget.

Ladda ner presentationer om byggstenarna

Om du jobbar i Göteborgs Stad och behöver hålla en presentation om byggstenarna i den grafiska profilen finns här länkar till PPT-presentationer om de olika byggstenarna. Presentationerna bygger på grundutbildningen om den grafiska profilen och manualen som du kan hitta i stadens utbildningsportal.

Här hittar du även kortare sammanfattning av den grafiska profilen i PDF-form

Mer om Göteborgs Stads kommunikation

För dig som är anställd: Läs mer om hur staden jobbar med kommunikation, mediabank, mallgenerator och se exempel på leveranser gjorda enligt stadens grafiska profil på intranätet Digitala navet.