Älvförbindelser och sjöfart
Vad?
Behovet av fler förbindelser över Göta Älv växer i takt med att Göteborg växer. Marieholmstunneln, som avlastar Tingstadstunneln, färdigställdes år 2020 och Hisingsbron, som ersätter Götaälvbron, blev klar år 2021. Nu planeras fler förbindelser över älven i form av Lindholmsförbindelsen, en tunnel mellan Lindholmen och Stigbergstorget, och en gång- och cykelbro mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj. Utöver dessa fasta förbindelser är ambitionen också att färjetrafiken över älven ska fortsätta att öka.
Läs mer om Brunnsbo-Linné via Lindholmen
Läs mer om gång-och cykelbro mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj
Var?
Mycket av den stadsutveckling som pågår och planeras i Göteborg ryms inom den så kallade Älvstaden. Det finns därför ett stort behov av fler förbindelser över, eller under älven.
Varför?
Trycket på Älvsborgsbron och övriga förbindelser har stadigt ökat de senaste 15–20 åren. En vanlig vardag korsar över 300 000 resenärer Göta älv i Göteborg. Därtill fraktas allt mer gods till och från hamnen och industrierna på Hisingen. Denna utveckling förväntas att accelerera de kommande decennierna.
Vem?
Samtidigt som det ska bli enklare att korsa Göta älv behöver möjligheterna till transporter längs med älven vara fortsatt goda, inte minst för den viktiga Vänersjöfarten. Trafikverket, Sjöfartsverket, Västtrafik och Göteborgs Stad har därför tagit fram nya samverkansregler för alla trafikslag på och över Göta älv genom Göteborg. Syftet är att skapa så goda förutsättningar som möjligt för samtliga trafikslag.
Planeringsförutsättningar för gång och cykelbro över Göta Älv
För dig som vill veta mer
För övriga frågor kontakta
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Besöksadress
Postadress
Box 11364
404 28 Göteborg
- Fax
- 031-368 08 48