Konsumentrådgivning

Har du koll på dina rättigheter? Konsument Göteborg ger dig rådgivning med oberoende och nyttig information. Vill du kontakta oss ger vi rådgivning till dig som bor i Göteborg.

Klaga på fel i vara eller tjänst

Det finns många regler som skyddar dig som konsument när du köper varor och tjänster. Här kan du bland annat läsa om hur du reklamerar (klagar) om en vara eller tjänst du köpt inte är som du förväntade dig eller har gått sönder. Du kan också läsa om vart du kan vända dig om du vill få ditt ärende prövat.

Handla på distans

Om du handlar via internet, telefon eller utanför affärslokaler har du normalt 14 dagars ångerrätt. Här kan du läsa mer om på vilka olika sätt du kan handla, om ångerrätten och olika sätt att ingå avtal. Du hittar också information om när lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler inte gäller.

Vad gäller vid resa?

Vare sig du reser på egen hand eller med en researrangör är det bra att ta reda på vad som gäller för din resa. Här hittar du information för dig som konsument om paketresor, reguljära flygresor och avbeställningsskydd. Du hittar även tips och råd om vad du kan göra om resan inte blev som du tänkt dig.

Handla av privatperson

När du köper från en privatperson har du inte de rättigheter du är van vid som konsument. Istället för konsumentköplagen är det i första hand ditt avtal som reglerar köpet, och i andra hand köplagen. Här kan du läsa vad det innebär för dig och dina rättigheter som köpare.

Råd före ett köp

Här hittar du information om vad du bör tänka på innan du gör ett köp, till exempel anlitar hantverkare, en flyttfirma eller köper en begagnad bil.

Boka utbildning eller föreläsning i konsumenträtt

Vi erbjuder olika föreläsningar i konsumenträtt. Vi vänder oss till skolor, föreningar, organisationer och andra intresserade. Här hittar du också material att använda i skolan.

Om konsumentrådgivningen

Konsument Göteborgs konsumentrådgivning är till för dig som bor i Göteborg. Här kan du läsa om hur rådgivarna kan hjälpa dig.