Om konsumentrådgivningen
Rådgivning till privatpersoner
Våra rådgivare kan hjälpa dig med att:
- berätta om dina rättigheter när du är missnöjd med en vara eller tjänst som du köpt av ett företag
- ge dig råd om hur du på bästa sätt reklamerar (klagar) till säljaren
- ge dig råd om hur du går vidare om ni inte kommer överens. Till exempel genom att anmäla ett ärende till Allmänna reklamationsnämnden
- ge dig råd inför köp, till exempel vad du ska tänka på innan du anlitar en hantverkare eller köper en vara.
Våra rådgivare kan inte:
- som huvudregel kontakta företag åt dig
- agera ombud
- medla mellan dig och ett företag du inte kommer överens med.
Rådgivning till företagare
Vi ger även viss rådgivning till företagare, till exempel
- allmänna frågor inom det konsumenträttsliga området
- enklare frågor om den egna verksamheten
- hänvisar till relevanta hemsidor och verksamheter.
Enklare ärenden inom den egna verksamheten
Har du frågor som rör den egna verksamheten, alltså frågor där inte någon konsument är inblandad, lämnar vi råd i enklare ärenden. Det kan till exempel vara när:
- små företag hamnar i konflikt med betydligt större företag
- en enskild företagare fått ett betalningskrav för en så kallad ”bluffaktura”.
Gäller ärendet andra typer av frågor som rör tvister mellan näringsidkare hänvisar vi till eventuella branschorganisationer. Finns inte sådana, eller om näringsidkaren inte är ansluten, kommer vi hänvisa till kontakt med ett juridiskt ombud.
Konsumentrådgivningens kontaktsätt
- Telefonrådgivning
- Kontaktformuläret "Fråga en konsumentrådgivare"
- Boka digitalt möte via Microsoft Teams för ditt första samtal
- Boka fysiskt möte för ditt första samtal
- Boka telefonmöte möte för ditt första samtal
Notera att vi ger råd och stöd till boende i Göteborgs Stad. Bor du inte i Göteborg så kontaktar du din egen kommunala konsumentrådgivare eller Konsumentverkets konsumentvägledning.
Boka ditt första möte på vår bokningssida
Du som inte har en aktiv kontakt med en konsumentrådgivare kan välja att boka ditt första möte via vår bokningstjänst.
If you need interpretation to other languages
Do not use the booking service if you need interpretation to an other language.
If you have difficulty speaking or understanding Swedish, we can arrange an interpreter for the meeting. Before we make an appointment you need to tell us that you need an interpreter. You can contact us by phone or by the contact form named "Fråga en konsumentrådgivare".
Om du behöver tolk
Använd inte bokningstjänsten om du behöver tolkning till ett annat språk.
Om du har svårt att prata eller förstå svenska kan vi boka en tolk till mötet. Innan vi bokar in ett besök behöver du berätta att du behöver en tolk genom att först kontakta telefonrådgivningen eller kontakta oss via kontaktformuläret "Fråga en konsumentrådgivare".
Här kan du boka ditt möte
Tryck på länken för att öppna bokningstjänsten i ett nytt fönster: Bokningstjänst Konsumentrådgivning.
Vi ger råd och stöd till boende i Göteborgs Stad. När du skriver till oss behöver du skriva vilken stadsdel du bor i.Bor du inte i Göteborg så kontaktar du din egen kommunala konsumentrådgivare eller Konsumentverkets konsumentvägledning.
- När du bokar ett digitalt möte skickas möteslänken i bokningsbekräftelsen.
- Bokningsbekräftelsen kommer skickas via mejl om du har angett din mejladress. Där finns en länk där du själv kan av- och omboka senast 24 timmar innan ditt möte.
- En påminnelse kommer skickas via mejl en dag innan mötet.
- Om bokningsbekräftelsen inte har kommit fram kan det ha hamnat i din skräppost.
Om du behöver hjälp med din bokning
Om du behöver hjälp med din bokning kan du kontakta telefonrådgivningen.
Om du behöver låna en dator för att boka ditt möte kan du besöka ett bibliotek eller något av stadens medborgarkontor.
Rapporter marknadsundersökningar
-
Ångerrätt vid köp av evenemangsbiljetter i andra hand 2024
Marknadsundersökning -
Prisundersökning Black Week 2023
Prisundersökning vid rea, Black Week 2023 -
Prisundersökning innerstaden skylfönster 2023
Prisundersökning i skyltfönster, Göteborgs innerstad
Kontakta konsumentrådgivningen
Har du synpunkter eller frågor? Kontakta konsumentrådgivningen.
Öppettider
Telefon
- Telefon
- 031-368 08 00
Besöksadress
Ekelundsgatan 1
Postadress
Box 11364
404 28 Göteborg
- Fax
- 031-368 08 48
Behöver du råd av en konsumentrådgivare?
Skicka in din fråga genom att fylla i formuläret. Vi svarar på frågor måndag-fredag 8-16.30. Vi ger rådgivning till dig som bor i Göteborgs kommun.
Fråga en konsumentrådgivare