Om konsumentrådgivningen
Rådgivning till privatpersoner
Våra rådgivare kan hjälpa dig med att:
- berätta om dina rättigheter när du är missnöjd med en vara eller tjänst som du köpt av ett företag
- ge dig råd om hur du på bästa sätt reklamerar (klagar) till säljaren
- ge dig råd om hur du går vidare om ni inte kommer överens. Till exempel genom att anmäla ett ärende till Allmänna reklamationsnämnden
- ge dig råd inför köp, till exempel vad du ska tänka på innan du anlitar en hantverkare eller köper en vara.
Våra rådgivare kan inte:
- som huvudregel kontakta företag åt dig
- agera ombud
- medla mellan dig och ett företag du inte kommer överens med.
Rådgivning till företagare
Vi ger även viss rådgivning till företagare, till exempel
- allmänna frågor inom det konsumenträttsliga området
- enklare frågor om den egna verksamheten
- hänvisar till relevanta hemsidor och verksamheter.
Enklare ärenden inom den egna verksamheten
Har du frågor som rör den egna verksamheten, alltså frågor där inte någon konsument är inblandad, lämnar vi råd i enklare ärenden. Det kan till exempel vara när:
- små företag hamnar i konflikt med betydligt större företag
- en enskild företagare fått ett betalningskrav för en så kallad ”bluffaktura”.
Gäller ärendet andra typer av frågor som rör tvister mellan näringsidkare hänvisar vi till eventuella branschorganisationer. Finns inte sådana, eller om näringsidkaren inte är ansluten, kommer vi hänvisa till kontakt med ett juridiskt ombud.
Konsumentrådgivningens kontaktsätt
- telefonrådgivning
- kontaktformuläret "Fråga en konsumentrådgivare"
- bokat digitalt möte via Microsoft Teams för ditt första samtal
- bokat fysiskt möte för ditt första samtal
- bokat telefonmöte för ditt första samtal
Boka ditt första möte på vår bokningssida
Du som inte har en aktiv kontakt med en konsumentrådgivare kan välja att boka ditt första möte via vår bokningstjänst.
If you need interpretation to other languages
Do not use the booking service if you need interpretation to an other language.
If you have difficulty speaking or understanding Swedish, we can arrange an interpreter for the meeting. Before we make an appointment you need to tell us that you need an interpreter. You can contact us by phone or by the contact form named "Fråga en konsumentrådgivare".
Om du behöver tolk
Använd inte bokningstjänsten om du behöver tolkning till ett annat språk.
Om du har svårt att prata eller förstå svenska kan vi boka en tolk till mötet. Innan vi bokar in ett besök behöver du berätta att du behöver en tolk genom att först kontakta telefonrådgivningen eller kontakta oss via kontaktformuläret "Fråga en konsumentrådgivare".
Här kan du boka ditt möte
Tryck på länken för att öppna bokningstjänsten i ett nytt fönster: Bokningstjänst Konsumentrådgivning.
- När du bokar ett digitalt möte skickas möteslänken i bokningsbekräftelsen.
- Bokningsbekräftelsen kommer skickas via mejl om du har angett din mejladress. Där finns en länk där du själv kan av- och omboka senast 24 timmar innan ditt möte.
- En påminnelse kommer skickas via mejl en dag innan mötet.
- Om bokningsbekräftelsen inte har kommit fram kan det ha hamnat i din skräppost.
Om du behöver hjälp med din bokning
Om du behöver hjälp med din bokning kan du kontakta telefonrådgivningen.
Om du behöver låna en dator för att boka ditt möte kan du besöka ett bibliotek eller något av stadens medborgarkontor.
Klicka på länkarna för att få information om stadens medborgarkontor och bibliotek:
Boka ditt möte
Bokningssida för konsumentrådgivningen
Du som bor i Göteborg och inte har en aktiv kontakt med en konsumentrådgivare kan boka ditt första möte på vår bokningssida.
Kontakta konsumentrådgivningen
Har du synpunkter eller frågor? Kontakta konsumentrådgivningen.
Telefon
- Telefon
- 031-368 08 00
Besöksadress
Ekelundsgatan 1
Postadress
Box 11364
404 28 Göteborg
- Fax
- 031-368 08 48