Till sidans huvudinnehåll

Bluffakturor

Har du fått en faktura för något du inte beställt? Här hittar du information om vad en bluffaktura är för något. Du kan även läsa om hur du bestrider en faktura eller betalar en faktura under protest. Bor du i Göteborg kan vi på konsumentrådgivningen hjälpa till att svara på dina frågor.

Faktura för något du inte beställt?

En bluffaktura är ett krav för en vara eller tjänst som du inte har beställt. En bluffaktura kan också vara ett krav för något som du har beställt men som har marknadsförts som kostnadsfritt.

Företaget måste informera om att det du beställer är förknippat med en kostnad. Om du påstår att du inte har gjort en beställning ligger det på företagets ansvar att bevisa att du faktiskt har gjort det.

Om företaget kan bevisa att du har tackat ja till ett erbjudande som kostar pengar behöver du i sådana fall kunna visa att erbjudandet har marknadsförts som kostnadsfritt.

Kom ihåg att du inte är skyldig att betala för något du inte har beställt eller fått information om att det är kostnadsfritt. Även om du inte är skyldig att betala fakturan måste du vara aktiv och agera.

Ska jag bestrida eller betala under protest?

Om du har fått en bluffaktura finns det två sätt att hantera den på:

  • Bestrida fakturan eller
  • betala under protest

Att bestrida en faktura betyder att du meddelar företaget att du inte håller med om kravet och därför inte kommer att betala. Att betala en faktura under protest betyder att du meddelar företaget att du kommer att betala kravet trots att du inte håller med om det. I ditt meddelande ska du också förklara varför du tycker att fakturan är felaktig.

Hur bestrider jag en faktura?

  1. Leta upp kontaktuppgifter till företaget. Dessa kan finnas på fakturan, på företagets hemsida eller i deras köpvillkor som du oftast hittar längst ner på hemsidan.
  2. Bestrid fakturan skriftligen. Bestrid helst via mejl för då har du ett bevis och en kopia på att du har bestridit fakturan.
  3. Om du får ett inkassokrav, ska du även bestrida inkassokravet och skicka med kopian på ditt bestridande till företaget.
  4. Du kan göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få en rekommendation att företaget bör släppa betalningskravet på dig. Kravet måste överstiga 500 kronor för att du ska kunna vända dig dit.
  5. Om du får ett krav från Kronofogden, bestrid även till Kronofogden. Du får ingen betalningsanmärkning så länge du är aktiv och besvarar Kronofogdens brev.
  6. Om företaget tar ärendet till domstol, kom ihåg att det fortfarande ligger på företagets ansvar att bevisa att de har ett giltigt avtal med dig.

Exempel på ett bestridande

”Jag bestrider faktura med fakturanummer [XXX] eftersom… Jag ber därför om en bekräftelse att ni har krediterat fakturan.”

Hur betalar jag en faktura under protest?

  1. Leta upp kontaktuppgifter till företaget. Dessa kan finnas på fakturan, på företagets hemsida eller i deras köpvillkor som du oftast hittar längst ner på hemsidan.
  2. Meddela att du betalar fakturan under protest och gör det skriftligen. Meddela helst via mejl då har du ett bevis och en kopia på din protest.
  3. Om du och företaget inte kan komma överens och kravet överstiger 500 kronor kan du oftast göra en anmälan till ARN för att få en rekommendation att företaget bör återbetala dig.

Exempel på ett meddelande om att betala under protest

”Jag kommer att betala faktura med fakturanummer [XXX] under protest. Jag protesterar mot kravet eftersom… Jag ber er bekräfta att en återbetalning kommer att ske.”

Frågor och svar


Jag har fått hem produkter som jag inte har beställt. Vad ska jag göra med fakturan? Måste jag skicka tillbaka varorna?

Svar: Bestrid fakturan eller betala den under protest. Gör detta skriftligen så du kan bevisa att du gjort det. Om säljaren vill att du ska skicka tillbaka varorna ska det ske utan kostnad för dig.

Hur bestrider jag en faktura eller ett inkassokrav? Får jag en betalningsanmärkning om jag får ett inkassokrav?

Svar: Det viktigaste är att du meddelar säljaren att du inte tänker betala fakturan och varför du inte tänker betala den. Hur du gör det spelar egentligen ingen roll, men vi rekommenderar e-post eftersom det då blir enklare att bevisa att ett bestridande har skett.

Om du får ett inkassokrav och fortfarande anser att fakturan är felaktig, så ska du bestrida kravet till inkassobolaget. Du får inte någon betalningsanmärkning för att du fått ett inkassokrav.

Kontakta konsumentrådgivningen

Har du synpunkter eller frågor? Kontakta konsumentrådgivningen.

Öppettider

Telefon

Telefon
031-368 08 00

Besöksadress

Ekelundsgatan 1

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.960791490219512,57.70511998315795] }, "properties":{ "title":"Konsumentrådgivning", "content":"Ekelundsgatan 1" } }]

Postadress

Box 11364
404 28 Göteborg

Fax
031-368 08 48

Behöver du råd av en konsumentrådgivare?

Skicka in din fråga genom att fylla i formuläret. Vi svarar på frågor måndag-fredag 8-16.30. Vi ger rådgivning till dig som bor i Göteborgs kommun.

Fråga en konsumentrådgivare
${loading}