Till sidans huvudinnehåll

Handla på distans


Här kan du läsa om dina rättigheter vid köp på internet, telefon, hemförsäljning eller gatu- och torgförsäljning. Du kan även läsa om vilka regler som gäller vid telefonförsäljning. Slutligen hittar du också information om ångerrätten. Bor du i Göteborg kan vi på konsumentrådgivningen hjälpa till att svara på dina frågor.

Avtal på distans och utanför affärslokaler

När du handlar på distans eller utanför affärslokal har du rättigheter som konsument. Exempel på när dessa rättigheter gäller är när:

  • du köper varor eller tjänster på internet
  • du tackar ja till någonting efter att du ringt upp eller blivit uppringd av ett företag
  • en säljare söker upp dig i ditt hem och du gör ett köp
  • du handlar av en säljare som har ett tillfälligt försäljningsställe, som till exempel en monter på en marknad eller en mässa som inte är under en längre tid eller återkommer regelbundet
  • du blir kontaktad av en säljare utanför en butik och du sedan följer med in i butiken och handlar.

Vad gäller vid telefonförsäljning?

När du blir uppringd av en telefonförsäljare måste du signera ett skriftligt avtal efter samtalet för att köpet ska bli giltigt. Detta kan göras på olika sätt, både genom en fysisk signatur på ett papper men även genom digitala signaturer. Att svara JA i ett SMS är lika giltigt som att du identifierar dig med mobilt Bank-ID.

VIKTIGT! Innan du signerar något, oavsett om du gör det digitalt eller med en penna, se till att du verkligen vet vad det är du skriver under på. Annars kan du bli bunden till något som du inte alls vill.

Rätt att ångra köpet

Vid köp av en vara eller en tjänst på distans, hemförsäljning eller gatu- och torgförsäljning har du rätt att ångra dig i 14 kalenderdagar. Du har inte rätt att ångra avtal som ingås vid hemförsäljning eller gatu-och torgförsäljning, om det totala priset är mindre än 400 kronor.

Det finns vissa köp som är helt undantagna från ångerrätten. Det betyder att du inte har rätt att ångra dig. Exempel på sådana undantag är

  • evenemangsbiljetter
  • resor och boenden
  • varor som snabbt kan försämras
  • lösnummer av tidningar
  • specialtillverkade varor efter önskemål av konsumenten 
  • varor som av hälso- eller hygienskäl har förseglats och denna försegling har brutits
  • fritidsaktiviteter som ska tillhandahållas under en specifik dag eller en specifik tidsperiod
  • reparationstjänst som du uttryckligen begärt ska ske innan 14 dagar löpt ut, under förutsättning att arbetet är avslutat.

Hur räknas de 14 dagarna?

Om du har köpt en vara börjar ångerrätten löpa från den dag då du tar emot varan. Gäller köpet en tjänst börjar ångerrätten löpa den dagen då du ingått avtalet. Om tjänsten hinner utföras inom 14 dagar kan du ha godkänt att ångerrätten inte ska gälla.

Detta är dock under förutsättning att du har fått information om ångerrätten, exempelvis under ett telefonsamtal eller via företagets avtalsvillkor. Du ska även få en så kallad ångerblankett du kan använda om du vill utnyttja din ångerrätt. Får du inte information om att du har ångerrätt och vad den innebär kan du få en förlängd ångerrätt upp till ett år.

Kan du använda varan och sedan ångra dig?

När du ingår avtal på distans så har du inte möjlighet att undersöka varan på samma sätt som när du köper varan i en fysisk butik. Du har därför rätt att undersöka en vara som du handlat på distans på samma sätt som om du köpt den i en fysisk butik. Om du använder varan mer än vad som krävs för att fastställa varans egenskaper eller funktion kan du bli tvungen att betala för en värdeminskning. Detta gäller under förutsättning att företaget har informerat dig om detta.

Hur ska du meddela säljaren att du ångrar dig?

Vill du utnyttja ångerrätten måste du meddela säljaren inom 14 dagar. Det finns inga krav på vilket sätt du ska ångra ett köp, men det är bäst med ett skriftligt meddelande. Då har du bevis på att du ångrat dig i tid. När du har meddelat företaget att du vill ångra ditt köp, har du sedan ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan.

Om du vill kan du använda Konsumentverkets ångerblankett när du vill utnyttja din ångerrätt. Blanketten fyller du i och skickar till säljaren.

Kostnad för att skicka tillbaka varan

När du ångrar ett köp får du själv stå för kostnaden att skicka tillbaka varan. Detta under förutsättning att företaget har informerat dig om att du ska stå för returfrakten när du gjorde köpet. Har de missat detta får de stå för returfrakten.

Handla tryggt på internet

I vår filmserie "Handla tryggt på internet" får du tips och råd om vad du ska tänka på när du köper varor eller tjänster online.

Filmserien består av fem delar. Klicka på länkarna för att ta del av det avsnitt du vill lära dig mer om.

  1. Kolla upp företaget du vill handla ifrån
  2. Välja betalsätt
  3. Hur du gör om du vill ångra ditt köp
  4. Hur du gör om det är fel på varan
  5. Vad som gäller om du handlar ifrån ett företag utanför EU

Frågor och svar


Jag blev uppringd av en telefonförsäljare och tackade ja till piller av något slag. Kan jag ångra mig, och måste jag betala returfakturan?

Svar: När du blir uppringd av en telefonförsäljare måste du tacka ja skriftligt för att köpet ska vara giltigt. Det kan ske via sms, e-post eller per brev.

Du har också rätt att ångra dig i 14 dagar från det att du mottog varan. När du ångrar ett köp får du själv stå för kostnaden att skicka tillbaka varan. Detta under förutsättning att företaget har informerat dig om att du ska stå för returfrakten när du gjorde köpet. Har de missat detta får de stå för returfrakten.

Kontakta konsumentrådgivningen

Har du synpunkter eller frågor? Kontakta konsumentrådgivningen.

Öppettider

Telefon

Telefon
031-368 08 00

Besöksadress

Ekelundsgatan 1

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.960791490219512,57.70511998315795] }, "properties":{ "title":"Konsumentrådgivning", "content":"Ekelundsgatan 1" } }]

Postadress

Box 11364
404 28 Göteborg

Fax
031-368 08 48

Behöver du råd av en konsumentrådgivare?

Skicka in din fråga genom att fylla i formuläret. Vi svarar på frågor måndag-fredag 8-16.30. Vi ger rådgivning till dig som bor i Göteborgs kommun.

Fråga en konsumentrådgivare
${loading}