Ansök, tacka ja, ändra eller säga upp plats i fritidshem
Ansöka om plats i fritidshem
Du ansöker om plats genom att logga in i e-tjänsten. Du kan ansöka med bank-id eller utan bank-id. Om du inte har bank-id kan du kan också ansöka med blankett som ligger längre ner på sidan.
Manualer till e-tjänsten
Manual om du ansöker med BankID
Manual om du ansöker utan BankID
Instructions how to apply with BankID
Instructions how to apply without BankID
Grundskoleförvaltningen skickar ut platserbjudande till dig digitalt. Du får ett meddelande via e-post och/eller sms. Om du saknar svenskt personnummer eller har skyddade personuppgifter skickas platserbjudandet via post.
Du ska ansöka om fritidshemsplats så fort du har fått din skolplats, men efter den 31 maj kan vi inte garantera en plats till terminsstart.
Om du eller ditt barn har skyddad identitet
Om du eller ditt barn har skyddad identitet så ska du inte använda e-tjänsten utan ska kontakta grundskoleförvaltningen.
Elev placerad i familjehem
Vid ansökan för elev placerad i familjehem kan familjehemmet eller socialtjänsten ansöka om fritidshemsplacering när förvaltningen får in ett underlag från individ- och familjeomsorgen. Intyget ska innehålla uppgifter på vem eller vilka eleven bor hos och datum då elev flyttade till familjehemmet.
Elev med god man
Vid ansökan för elev med god man eller förmyndare, kan denne ansöka om fritidshemsplacering när förvaltningen fått in ett underlag på godmanskapet eller förmyndarskapet. Intyget ska innehålla uppgifter på vem eller vilka eleven bor hos och datum då elev flyttade till familjen.
Ansökningsblanketter
Tacka ja till plats i fritidshem
När du har fått ett erbjudande om en plats för ditt barn, måste du svara på det. Det gör du genom e-tjänsten. När du svarar på ditt erbjudande om plats ska du också skicka in information om din inkomst, dina familjeförhållande och din sysselsättning. Allt detta påverkar din avgift och hur många timmar ditt barn kan vara på fritidshemmet.
Avgifter och redovisning av inkomst
Svara på erbjudande om plats (med BankID)
Manual till e-tjänsten
Manual hur du tackar ja till ett erbjudande om plats
Instructions how to respond to an offer at an after school placement
Säga upp plats i fritidshem
Om du inte vill ha plats i fritidshem i någon av de kommunala skolorna i Göteborgs Stad längre ska du som vårdnadshavare meddela det. Använd e-tjänst eller blankett för att säga upp platsen. Du måste vara inloggad med Bank-ID för att kunna säga upp platsen med e-tjänsten.
Uppsägningstiden för platsen är en månad och börjar gälla från det datum grundskoleförvaltningen tar emot uppsägningen. Du betalar avgift som vanligt under uppsägningstiden, oavsett om ditt barn använder platsen eller inte.
Platsen avslutas automatiskt det år ditt barn avslutar årskurs 6, det vill säga 31 juli.
Säg upp ditt barns plats på fritidshem (med BankID)
Manual till e-tjänsten
Manual för att säga upp placering på fritidshem
Instructions how to terminate your after school placement
Villkor för uppsägning
Om vårdnadshavarna inte bor tillsammans
Om ni är två vårdnadshavare som bor isär (det vill säga på två olika folkbokföringsadresser) och deIar på en plats i fritidshem för ert barn behöver båda två säga upp platsen om ni inte har behov av den längre. Om bara en vårdnadshavare säger upp platsen, så är det bara den delen av platsen som sägs upp.
Ny ansökan efter uppsägning
Vårdnadshavare som sagt upp sin fritidshemsplats och gör en ny ansökan inom 90 dagar får betala avgift för den lediga perioden. Detta gäller inte om placeringen avslutas på grund av att vårdnadshavaren blivit arbetssökande eller föräldraledig, eller om platsen blivit uppsagd på grund av bristande betalning och skulden är reglerad.
Blankett uppsägning av plats i fritidshem
Ändra i din nuvarande plats på fritidshem
Ändra schema
För att ändra schemat för ditt barn behöver du logga in i Vklass fritidshem och gå till ditt omsorgsschema.
Hur du ändrar omsorgsschema i Vklass
Om din schemaändring påverkar fritidshemmets nuvarande öppettider ska du lämna in din ändringen senast två veckor innan ändringen träder i kraft.
Ändra behov av omsorg
Om du ska ändra från lovomsorg eller till lovomsorg gör du det genom att logga in via e-tjänsten, via e-post eller via blankett.
Ändra familjeförhållande
Om familjeförhållandena ändras behöver du meddela det genom att logga in via e-tjänsten, via e-post eller via blankett. Ändringen gäller tidigast nästkommande månad. Ni får då varsin faktura på halva beloppet baserat på hushållets inkomst.
Avgifter och redovisning av inkomst
Ändra inkomst
När din inkomst ändras så måste du meddela detta. Det kan du göra via e-tjänsten eller med blankett.
Avgifter och redovisning av inkomst
Ändra sysselsättning
Om du blir sjuk, föräldraledig, byter sysselsättning eller blir arbetslös måste du meddela grundskoleförvaltningen om det. Det kan ha påverkan på din avgift eller på hur många timmar ditt barn kan vara i fritidshemmet. Du ändrar sysselsättning genom att logga in på e-tjänsten. I våra regler för fritidshem kan du läsa mer om vad som gäller när du är sjuk, föräldraledig, byter sysselsättning eller är arbetssökande.
Ändra i din nuvarande placering (med Bank-ID)
Manualer till e-tjänsten
Manual för att ändra familjeförhållande
Manual för att ändra sysselsättning
Instructions how to change family relations
Kontakta grundskoleförvaltningen
Har du synpunkter eller frågor om grundskoleförvaltningen så kan du kontakta oss.
Besöksadress
Gamlestads Torg 5
Postadress
Box 1015
405 21 Göteborg