Advancing Literacy (Teachers College)
CFS erbjuder kontinuerligt utbildningar med inspiration från det arbete som görs kring språk- och kunskapsutvecklande undervisning i Advancing Literacy, tidigare Teachers College Reading and Writing Project, Columbiauniversitetet i New York.
Vad är Advancing Literacy?
Advancing Literacy, tidigare Teachers College Reading and Writing Project, vid Columbiauniversitetet i New York, är en tankesmedja och ett nav för praktiknära forskning, skolutveckling och kompetensutveckling av lärare och rektorer.
Projektet har som syfte och mål att alla elever, oavsett bakgrund, ska få förutsättningar att utvecklas till skickliga och aktiva läsare och skribenter. Vägen dit går genom att stötta skolor i att omsätta teorier och empirisk forskning om god språk-, läs- och skrivundervisning till praktik.
Bred forskningsbas
Liksom den svenska skolans styrdokument vilar Advancing Literacy på en bred bas av nationell och internationell forskning om språk-, läs- och skrivutveckling både från det kognitiva och sociokulturella fältet. Det innebär att undervisningen fokuserar på språkets funktion och struktur (såsom fonologisk medvetenhet), skapar förutsättningar för en hög grad av interaktion och att allt läsande och skrivande sker i, för eleven, meningsfulla sammanhang.
Strukturer för undervisning
Arbetet ramas in genom ett antal grundläggande strukturer som hjälper lärare att organisera och utveckla en god språk-, läs- och skrivundervisning, bland annat att lärare behöver vara aktiva förebilder som på explicita sätt visar och modellerar hur läsande och skrivande går till, att eleverna ges gott om tid att träna genom längre och sammanhängande tid för läs- och skrivaktiviteter varje dag, en successiv ökning av komplexitet och svårighetsgrad i texter, samt en kontinuerlig, genomtänkt och formativ återkoppling.
CFS erbjuder utbildningar
Center för skolutveckling i Göteborg har sedan 2008 årligen erbjudit kortare eller längre utbildningar med utgångspunkt i Advancing Literacys arbete. Utbildningarna har framför allt fokuserat på de grundläggande strukturerna för att organisera och utveckla en god språk-, läs- och skrivundervisning, samt på hur lärares didaktiska val kan göra högläsning mer interaktiv, strukturerad och målinriktad och hur formativ bedömning kan användas för att stärka elevens förståelse för språkets funktion och form.
Utbildning läsåret 2024-25: Reflekterande högläsning F-3
Under läsåret 2024-2025 erbjuder Center för skolutveckling en fortbildning med fokus på högläsning inom läsundervisningen i grundskolans tidiga år. Målet är både att utveckla elevers läsförståelse, och att stimulera till, för eleverna, viktiga samtal som präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter.
Innehållet är inspirerat av arbetssättet Advancing literacy.
Anmälan och kursavgift
Utbildningen startar i september 2024. Anmälningslänk till kursen hittar du i Lärtorgets kalender.
Utbildningen är kostnadsfri för dig som arbetar i en kommunal grundskola i Göteborgs Stad.