Till sidans huvudinnehåll
Bild av cyklist som cyklar på Mariagatan

Pilotområde Majorna


I Majorna saknas det på många ställen cykelbana och cyklisterna får köra i gatan bland bilarna. Här vill vi öka trafiksäkerheten och göra det attraktivare och tryggare att cykla.

Varför valde vi Majorna/Kungsladugård?

Detta är ett område där många cyklar idag, men där vi ser flera brister och behov i befintligt cykelvägnät. Det finns till exempel inte så många cykelbanor. Istället cyklas det mycket i blandtrafik, det vill säga att cykeln kör i gatan bland bilarna. Det är många som upplever det som otryggt.

Sedan tidigare har man en etablerad dialog med Hyresgästföreningen i området. Den etablerade samverkan skapar bra förutsättningar för projektet.

I Majorna identifierades genom projektet viktiga och möjliga cykelstråk för att förbättra förutsättningarna att cykla. Målet är att genomföra mindre fysiska åtgärder som stärker trafiksäkerhet, framkomlighet och orienterbarhet, vilket ska göra det mer attraktivt och möjligt för fler grupper att cykla.

Detta planerar vi för

Ökad trafiksäkerhet för cyklister på Såggatan

Under hösten 2024 startar vi omdaningen av Såggatan. Här kommer vi med enklare åtgärder skapa en cykelbana mellan Ekedalsgatan till Skeppsgossegatan. Genom en "stenkant" ska cykelbanan skiljas från körbanan. För att skapa utrymme kommer vi att minska antalet P-platser längs gatan med ca 170 platser. Det kommer även i fortsättningen vara möjligt att parkera längs gatan. gatan beräknas vara klar i september 2024.

Illustration som visar ett tvärsnitt av gatan.
Tvärsnitt av nya Såggatan.

Parkeringsutredningen på Såggatan och kringliggande gator har gjorts vid tre tillfällen. Detta för att undersöka tillgången på parkeringar vid olika tidpunkter och dagar. När vi valde inventeringsdag tog vi hänsyn till att efterföljande dagar inte skulle omfattas av parkeringsförbud tidigt på morgonen. Vi valde tisdag och torsdag för att minst antal platser påverkades då av denna begränsning.

 De tre inventeringarna gjordes:

  • Tisdagen 7/2–2023 kl. 21:00-22:00
  • Torsdagen 23/2–2023 kl. 21:00-22:00
  • Lördagen 5/3–2023 kl. 12:00-16:00

Samtliga inventeringar visar att det finns ledig kapacitet på gatan då kan vi använda ytan för att i stället skapa säkra och enkelriktade cykelbanor på båda sidor av Såggatan. Nuläget visar en beläggning mellan 65-75 procent och efter att åtgärden är genomförd beräknas beläggningen vara strax under 90 procent. Rekommendationen är att man ska ha tillgång till boendeparkering inom 500 meter från sin bostad vilket vi bedömer kommer uppnås efter kommande åtgärd på Såggatan.

Denna lösning kommer att finnas kvar till dess att vi tar fram en permanent lösning. Om utvärderingar visar att denna åtgärd inte fungerar bra på Såggatan kommer den att tas bort eller justeras. Åtgärden kommer att utvärderas.

Hur många färdas igenom Såggatan varje dag?

  • Ca 700 cyklister 
  • Ca 2000 – 2500 motorfordon

Erbjudanden för att resa hållbart

I samband med att Såggatan görs om kommer du som boende längs gatan att erbjudas att testa Styr & Ställ och/eller kollektivtrafik. Allt för att det ska vara enkelt att resa hållbart.

Detta har vi genomfört

Ny utformning av Slottsskogsgatan och Ekedalsgatan

På Slottsskogsgatan och Ekedalsgatan har vi målat i gatan för att ta fram en cykelbana på varje sida längs med trottoarerna.Här hittar du en utvärdering av cykelbanorna.


Karta som visar markerar cykelbanor på båda sidor om Slottsskogsgatan och Ekedalsgatan.
Kartan visar var cykelbanorna finns.

Cykelflöden på Slottsskogsgatan och Ekedalsgatan

I genomsnitt är det 999 personer som cyklar genom Slottsskogsgatan och Ekedalsgatan varje dag. Genomsnittet är lite högre om man bara tittar på vardagar (1080 personer) än på helger (795 personer).

Bilparkering i området påverkas

Förändringen innebär att en del bilparkering tas bort. De två raderna närmast refugen i mitten försvinner när biltrafiken i stället samlas ihop i mitten av gatan. Hur många platser det innebär beror på hur man räknar. Om man räknar på antal meter och hur många bilar som teoretiskt får plats är det cirka 74 platser som försvinner. I praktiken, baserat på hur människor faktiskt parkerar, är det cirka 60 platser som försvinner. 

Parkeringsutredning

En utförlig parkeringsutredning från 2018 visar på att närliggande gator har en lägre beläggning (färre som parkerar där), och att det alltså finns parkeringsplatser tillgängliga i Majorna. Vi kompletterade den utredningen med nya stickprov, för att säkerställa att situationen inte hade ändrats märkvärt, vilket den inte hade. Det görs en ny parkeringsutredning våren 2024. 

Vi gjorde fyra stickprov vid olika tider:

  • 18 november 2022, från klockan 16
  • 1 december 2022, från klockan 20
  • 23 januari 2023, från klockan 20.30
  • 30 januari 2023, från klockan 22

Enligt utredningen finns det på närliggande gator kapacitet för cirka 60 bilar till, vilket är ungefär lika många som försvinner från Slottsskogsgatan/Ekedalsgatan.

Karta som markerar ett område inom Godhemsgatan, Slottsskogsgatan/Ekedalsgatan och Kungsladugårdsgatan.
Kartan visar området som ingått i parkeringsutredningen.

Vägledning och orienterbarhet för cyklister

Under 2024 kommer vi i testa några olika åtgärder i syfte att förbättra vägledningen på vissa stråk och platser. Bland annat kommer vi testa en ny vägledning med skyltar runt Jaegerdorffsplatsen. Det finns också förslag på att testa vägledningen för cyklister i blandtrafik på bland annat Såggatan.

Vi jobbar också för bättre vägledning och orienterbarhet på sträckan Klippan-Mariaplan och utökad säkerhet på cirkulationsplatsen vid Ekedalsgatan/Godhemsgatan.

På Stigbergstorget och Mariaplan har vi tydligare markerat cykelpumparna genom att måla dem i starkare färg.

Kontakta Göteborgs Stad

Har du synpunkter eller frågor om pilotområde cykel så kan du kontakta Göteborgs Stad.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Göteborgs Stad
404 82 Göteborg

${loading}