Cykeltrafik på olika cykelbanor
Platser där cykeltrafiken mäts
Göteborgs Stad mäter cykeltrafik på cykelbanor i ett antal fasta mätstationer (mätplatser). Mätstationerna registrerar antalet cykelpassager dygnet runt under hela året. Totalt finns cykelmätstationer på 28 platser. Vissa platser har mätstationer på båda sidor om gatan eller bron.
Här finns mätstationerna
- Vasagatan
- Götaälvbron / Hisingsbron (båda sidor)
- Ullevigatan
- Redbergsvägen
- Nya Allén
- Södra Vägen
- Slussbron
- Sprängkullsgatan
- Delsjövägen
- Dag Hammarskjöldsleden
- Skeppsbron (Hamnflödet)
- Långedragsvägen
- Guldhedsgatan
- Gamlestadsvägen (Kristinedal)
- Älvsborgsbron (båda sidor)
- Lindholmsallén (båda sidor)
- Södra Marieholmsbron
- Stora Badhusgatan (båda sidor)
- Säröleden
- Litteraturgatan (båda sidor)
- Hjalmar Brantingsgatan (båda sidor)
- Övre Husargatan (båda sidor)
- Järnvågsmotet
- Torslandavägen/Syrhåla
- Södra Tagenevägen
- Gullbergs Strandgata
- Örgrytevägen
- Partillevägen
Karta över alla mätstationer i Göteborg
Karta över mätstationer i centrala Göteborg
Cykelflöden år 2012-2022 (ÅMVD)
Cykelflödet (antalet cykelpassager under en viss tidsperiod) varierar mycket över året, veckan och dygnet. Här redovisas cykelflöden en genomsnittlig vardag och i maxtimmen.
Medelflöde per vardagsdygn (ÅMVD) visas i tabell nedan. Nummer i tabell hänvisar till kartan över mätplatser. För platser med mätstationer på båda sidor om en gata eller bro visas cykelflöden för båda sidorna sammantaget.
ÅMVD står för Årsmedelvardagsdygnstrafik och är cykelflödet en genomsnittlig vardag under ett år. Som vardag räknas alla helgfria måndagar-fredagar.
År 2020 och 2021 påverkades cyklandet på olika sätt av coronapandemin. Läs mer i rapporterna Trafik- och resandeutveckling om hur cykeltrafiken utvecklats i Göteborg
Nr |
Mätplats |
2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
1 |
Vasagatan |
4200 |
3600 |
3400 |
3800 |
3900 |
4100 |
2800 | ||||
2 |
Götaälvbron / Hisingsbron (båda sidor) |
4200 |
3000 |
2700 |
2900 |
|||||||
3 |
Ullevigatan |
3200 | 3300 | 3100 |
2800 |
2600 |
2600 |
2600 |
2800 |
2800 |
||
4 |
Redbergsvägen |
2800 | 2400 |
|
|
2200 |
2200 |
2300 |
2000 | 1500 | ||
5 |
Nya Allén |
2400 | 2200 |
2400 |
2300 |
2400 |
2700 |
2900 |
2300 | |||
6 |
Södra Vägen |
|
2100 |
2100 |
2000 |
2100 |
1800 | 1500 | ||||
7 |
Slussbron |
1800 |
2200 |
2000 |
2000 |
1900 |
||||||
8 |
Sprängkullsgatan |
2200 |
1900 |
2200 |
2300 |
|||||||
9 |
Delsjövägen |
2400 | 2100 |
2200 |
1800 |
1900 |
1900 |
|
2000 | 1800 | ||
10 |
Dag Hammarskjöldsleden |
2400 | 2100 | 2200 |
2100 |
1800 |
1900 |
1900 |
2000 |
1700 | ||
11 |
Skeppsbron (Hamnflödet) |
2500 |
1900 |
1800 |
1500 |
|||||||
12 |
Långedragsvägen |
1700 |
1600 |
1300 |
1400 |
1300 |
1300 |
1300 |
||||
13 |
Guldhedsgatan |
1300 |
1200 |
1300 |
1400 |
1400 |
1300 |
1100 | ||||
14 |
Gamlestadsvägen (Kristinedal) |
1800 | 1500 |
1400 |
1200 |
1400 |
1400 |
|||||
15 |
Älvsborgsbron (båda sidor) |
1100 | 1100 |
1700 |
1200 |
1200 |
1100 |
1100 |
1000 |
800 | ||
16 |
Lindholmsallén (båda sidor) |
1500 | 1300 | 1500 | 1400 |
1400 |
1200 |
1300 |
||||
17 |
Södra Marieholmsbron |
1400 | 1600 |
|
1000 | |||||||
18 |
Stora Badhusgatan (båda sidor) |
1400 |
700 | 1400 | ||||||||
19 |
Säröleden |
1000 |
700 |
|
600 |
600 |
600 |
600 | 500 | |||
20 |
Litteraturgatan (båda sidor) |
600 | 500 |
500 |
||||||||
21 | Hjalmar Brantingsgatan (båda sidor) |
|||||||||||
22 | Övre Husargatan (båda sidor) |
3400 | 3200 | |||||||||
23 |
Järnvågsmotet |
2100 | 2000 |
1900 |
||||||||
24 | Torslandavägen / Syrhåla |
300 | 200 | |||||||||
25 | Södra Tagenevägen |
200 | 100 | |||||||||
26 | Gullbergs Strandgata |
|||||||||||
27 | Örgrytevägen (båda sidor) |
|||||||||||
28 | Partillevägen |
600 | 500 |
Vid dimensionering av cykelinfrastruktur är det flöden för sommarhalvåret (april-september) som ska användas. Cykelflödet under maxtimmen (oftast klockan 7-8 eller 16-17) är också relevant. Som en tumregel är medelflödet per vardagsdygn under sommarhalvåret 30 procent högre än ÅMVD. En annan tumregel är att cykelflödet i maxtimmen är ca 20 procent av ÅMVD.
Cykelflöden för helår, vinterhalvår och sommarhalvår
I tabell nedan visas medelflöden per vardagsdygn för olika delar av året.
- Vinterhalvåret, kvartal 1 och 4, dvs oktober-mars.
- Sommarhalvåret, kvartal 2-3, dvs april-september.
Som vardag räknas alla helgfria måndagar-fredagar.
I tabellen visas också ÅDT, det vill säga medelflödet per dygn sett till alla dygn under året.
Flödena i tabellen baseras på data för det år mellan 2016-2022 med bäst data (litet bortfall).
Nummer i tabell hänvisar till kartan över mätplatser. För platser med mätstationer på båda sidor om en gata eller bro visas cykelflöden för båda sidor sammantaget och i vissa fall även för varje sida var för sig.
Medelflöden per vardagsdygn under vinter- och sommarhalvåret | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nr |
Mätplats |
År |
Helår |
Vinter- halvår |
Sommar- halvår |
Alla dagar (ÅDT)
|
1 |
Vasagatan |
2020 |
4200 |
3500 |
4800 |
3400 |
2 |
Hisingsbron (båda sidor) |
2022 |
4200 |
|
|
3300 |
2v |
Hisingsbron (västra sidan) |
2022 |
2100 |
|
|
1800 |
2ö |
Hisingsbron (östra sidan) |
2022 |
2100 |
|
|
1500 |
3 |
Ullevigatan |
2022 |
3200 |
2600 |
3800 | 2600 |
4 |
Redbergsvägen |
2022 |
2800 |
2200 |
3300 |
2200 |
5 |
Nya Allén |
2022 |
2400 |
1900 |
2800 |
1900 |
6 |
Södra Vägen |
2017 |
2100 |
1600 |
2 600 |
1600 |
7 |
Slussbron |
2022 |
1800 |
1500 |
2100 |
1400 |
8 |
Sprängkullsgatan |
2018 |
2200 |
1600 |
2800 |
|
9 |
Delsjövägen |
2022 |
2400 |
2000 |
2800 |
2000 |
10 |
Dag Hammarskjöldsleden |
2022 |
2400 |
1800 |
2900 | 1900 |
11 |
Skeppsbron (Hamnflödet) |
2018 |
1900 |
1500 |
2400 |
1500 |
12 |
Långedragsvägen |
2018 |
1600 |
1100 |
2100 |
1300 |
13 |
Guldhedsgatan |
2018 |
1300 |
1000 |
1500 |
1000 |
14 |
Gamlestadsvägen (Kristinedal) |
2020 |
1800 |
1300 |
2200 |
1400 |
15 |
Älvsborgsbron (båda sidor) |
2019 |
1100 |
800 |
1500 |
900 |
16 |
Lindholmsallén (båda sidor) |
2022 |
1500 |
1200 |
1700 |
1200 |
16n |
Lindholmsallén (norra sidan) |
2022 |
400 |
400 |
500 |
400 |
16s |
Lindholmsallén (södra sidan) |
2022 |
1000 |
800 |
1300 |
800 |
17 |
Södra Marieholmsbron |
2021 |
1400 |
1100 |
1700 |
1100 |
18 |
Stora Badhusgatan (båda sidor) |
2016 |
1400 |
900 |
1800 |
|
18n |
Stora Badhusgatan (norra sidan) |
2016 |
600 |
400 |
800 |
|
18s |
Stora Badhusgatan (södra sidan) |
2016 |
800 |
500 |
1000 |
|
19 |
Säröleden |
2020 |
1000 |
600 |
1400 |
900 |
20 |
Litteraturgatan (båda sidor) |
2020 |
600 |
400 |
800 |
400 |
20s |
Litteraturgatan (södra sidan) |
2020 |
300 |
200 |
300 |
200 |
20n |
Litteraturgatan (norra sidan) |
2020 |
400 |
300 |
500 |
200 |
21 |
Hjalmar Brantingsgatan (båda sidor) |
|
|
|
|
|
21n |
Hjalmar Brantingsgatan (norra sidan) |
|
|
|
|
|
21s | Hjalmar Brantingsgatan (södra sidan)
|
2020 | 400 | 400 | 500 | 400 |
22 | Övre Husargatan | 2020 | 3400 | 2900 | 4000 | 2800 |
22v | Övre Husargatan (västra sidan) |
2020 | 2200 | 1800 | 2600 | 1800 |
22ö | Övre Husargatan (östra sidan)
|
2020 | 1300 | 1100 | 1400 | 1000 |
23 | Järnvågsmotet | 2020 | 2100 | 1800 | 2500 | 1700 |
24 |
Torslandavägen/Syrhåla |
2020
|
300 |
200 |
400 | 200 |
25 |
Södra Tagenevägen |
2020 |
200 |
100 |
300 |
200 |
27 |
Örgrytevägen (båda sidor) |
|||||
27n | Örgrytevägen (norra sidan)
|
2020 | 3400 | 2900 | 4000 | 2800 |
27s | Örgrytevägen (södra sidan) | 2019 | 800 | 600 | 900 | 600 |
28 | Partillevägen | 2020 | 600 | 500 | 800 | 500 |
Cykelflöden i maxtimmen
I tabellen nedan visas cykelflödet i maxtimman. Maxtimmesflödet definieras här som det genomsnittliga flödet under den timme på dygnet som har högst flöde under perioden måndag till torsdag under sommarhalvåret (april-september). Maxtimman inträffar oftast mellan klockan 7-8 eller mellan klockan 16-17.
Flödena i tabellen baseras på data för det år mellan 2016-2019 med bäst data (litet bortfall).
Nummer i tabell hänvisar till kartan över mätplatser. För platser med mätstationer på båda sidor om en gata eller bro visas cykelflöden för båda sidor sammantaget och i vissa fall även för varje sida var för sig. Maxtimmesflödet redovisas riktningsuppdelat (mot eller från stan där så är möjligt).
Nr |
Mätplats |
År |
Båda riktningarna |
Mot stan |
Från stan |
Timme |
1 |
Vasagatan |
2018 |
520 |
200 |
320 |
16 |
2 |
Götaälvbron (båda sidor) |
2018 |
530 |
7 | ||
2v |
Götaälvbron (västra sidan) |
2018 |
350 |
|
7 | |
2ö |
Götaälvbron (östra sidan) |
2018 |
300 |
|
16 | |
3 |
Ullevigatan |
2018 |
490 |
320 |
170 |
7 |
4 |
Redbergsvägen |
2016 |
390 |
|
|
16 |
5 |
Nya Allén |
2018 |
430 |
160 |
270 |
17 |
6 |
Södra Vägen |
2017 |
380 |
220 |
170 |
7 |
7 |
Slussbron |
2018 |
380 |
190 |
200 |
16 |
8 |
Sprängkullsgatan |
2018 |
360 |
110 |
250 |
17 |
9 |
Delsjövägen |
2017 |
340 |
270 |
70 |
7 |
10 |
Dag Hammarskjöldsleden |
2018 |
440 |
350 |
90 |
7 |
11 |
Skeppsbron (Hamnflödet) |
2018 |
350 |
260 |
90 |
7 |
12 |
Långedragsvägen |
2018 |
320 |
240 |
70 |
7 |
13 |
Guldhedsgatan |
2018 |
210 |
130 |
90 |
7 |
14 |
Gamlestadsvägen (Kristinedal) |
2018 |
260 |
170 |
100 |
7 |
15 |
Älvsborgsbron (båda sidor) |
2019 |
210 |
40 |
170 |
7 |
16 |
Lindholmsallén (båda sidor) |
2018 |
240 |
70 |
170 |
8 |
16n |
Lindholmsallén (norra sidan) |
2018 |
80 |
50 |
30 |
16 |
16s |
Lindholmsallén (södra sidan) |
2018 |
160 |
60 |
110 |
8 |
17 |
Södra Marieholmsbron |
2019 |
250 |
|
|
7 |
18 |
Stora Badhusgatan |
2016 |
240 |
190 |
50 |
7 |
18n |
Stora Badhusgatan |
2016 |
160 |
0 |
160 |
16 |
18s |
Stora Badhusgatan |
2016 |
190 |
190 |
0 |
7 |
19 |
Säröleden |
2019 |
130 |
110 |
20 |
7 |
20 |
Litteraturgatan (båda sidor) |
2019 |
90 |
30 |
50 |
16 |
20s |
Litteraturgatan (södra sidan) |
2019 |
40 |
10 |
30 |
16 |
20n |
Litteraturgatan (norra sidan) |
2019 |
50 |
30 |
20 |
7 |
21s |
Hjalmar Brantingsgatan (södra sidan) |
2019 |
100 |
80 |
10 |
7 |
22ö |
Övre Husargatan (östra sidan) |
2019 |
180 |
130 |
50 |
7 |
23 |
Järnvågsmotet |
2019 |
350 |
270 |
70 |
7 |
24 |
Torslandavägen/Syrhåla |
2018 |
40 |
|
|
6 |
25 |
Södra Tagenevägen |
2019 |
20 |
10 |
10 |
16 |
27 |
Örgrytevägen (södra sidan) |
2019 |
120 |
30 |
100 |
16 |
28 |
Partillevägen |
2019 |
120 |
100 |
20 |
7 |
Kontakta Göteborgs Stad
Har du synpunkter eller frågor om cykeltrafik på olika cykelbanor så kan du kontakta Göteborgs Stad.
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
Göteborgs Stad
404 82 Göteborg