Till sidans huvudinnehåll
Man tittar i sin läsplatta

Så undviker du att bli lurad på nätet


Den internetrelaterade brottsligheten ökar i Sverige. Bedragarnas tillvägagångssätt förändras hela tiden. Här är några tips på hur du kan skydda dig mot bedrägerier.

Så blir du säkrare på nätet

Snabbkurser och vägledningar från Internetstiftelsen för dig som vill bli säkrare internetanvändare. 

Innehållet är anpassat även för den som inte har teknisk förkunskap.

Skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerier på nätet blir allt vanligare. Är du rädd för att bli lurad på nätet? Här får du viktiga råd för hur du kan skydda dig från vanliga bedrägerier.

Problem med ditt konto eller så har du vunnit på lotteri

Du får ett mejl om att det har uppstått ett problem med ditt konto eller att du har vunnit på ett lotteri. Bedragaren vill att du ska besvara mejlet eller klicka på en länk i mejlet och fylla i dina kontouppgifter.

Skydda dig så här:

För musen över adressfältet så ser du om mejladressen ser konstig ut. Klicka inte på sådana länkar och var försiktig med var du anger dina kontouppgifter.

Någon ringer upp och ber dig logga in på din internetbank

Du blir uppringd av någon som uppger sig vara från Skatteverket och säger att du ska få skatteåterbäring. Du blir ombedd att logga in på din internetbank.

Skydda dig så här:

Om någon du inte känner ringer och du blir osäker lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från en myndighet, bank eller ett företag.

Du får ett sms där du uppmanas betala en avgift

Du får ett sms som ser ut att komma från ett postföretag och du uppmanas att betala en avgift för ett paket.

Skydda dig så här:

Klicka inte på länken, fyll inte i dina kontouppgifter. Om du har beställt ett paket, var vaksam på om du faktiskt ska betala något.

Fler sätt att skydda dig på

Skydda din inloggning

  • Ett lösenord är privat och ska aldrig lämnas ut
  • Använd skärmlås på din mobil, dator och surfplatta, till exempel med sifferkod eller fingeravtryck
  • Ha olika lösenord till appar och konton som du har på nätet. Exempel på vanliga dåliga lösenord är: 1234, 9999, Pelle19, Fatima82, Tusse2

Skydda din BankID och mejl

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, kod till din e-legitimation, till exempel BankID eller andra känsliga uppgifter till någon
  • Banker och myndigheter tar aldrig första kontakten via telefon eller sms för att be dig logga in med BankID eller säkerhetsdosa
  • Klicka aldrig på länkar från okända avsändare i mejl eller sms. Länken kan innehålla skadliga virus

Vid pågående brott ring alltid 112

Har du blivit utsatt för brott polisanmäl alltid genom att ringa 114 14.

Kontakta Göteborgs Stad

Har du synpunkter eller frågor kan du kontakta Göteborgs Stads Kontaktcenter.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Göteborgs Stad
404 82 Göteborg

Relaterat

Närbild på en polis ryggtavla. Polisen har reflexväst på sig dr det står POLIS med stora bokstäver.

Utsatt för brott?

Polisen ger tips och råd om hur du kan skydda dig mot olika typer av brott. Till exempel it-relaterade brott och näthat. (polisen.se)

${loading}