Program för Brunnsbo-Linné via Lindholmen
Vad?
Program spårväg och citybuss Brunnsbo – Linné via Lindholmen kommer bland annat skapa den saknade delen av innerstadsringen med möjlighet att trafikera både med citybuss, stadsbana och spårvagnstrafik. Stadsbanan är tänkt att trafikera längre stråk där hållplatserna ligger relativt glest och citybuss har samma uppdrag som spårvagn.
Totalt ingår tre delsträckor i programmet, inklusive en ny spårförbindelse under Göta älv. Dessa tre delsträckor genomförs som projekt där programmet har en sammanhållande funktion och ett övergripande ansvar för genomförandet av helheten. Programmet startade 2019 och kommer att hålla på till 2039 då samtliga delsträckor ska vara trafiksatta.
Programmet är indelat i 3 etapper/delprojekt:
- Brunnsbo — Hjalmar Brantingsplatsen
- Frihamnen — Lindholmen
- Lindholmen — Linnéplatsen.
Så utvecklas resande och infrastruktur
Varför?
Göteborgsregionen växer och väntas fortsätta växa snabbt. År 2035 beräknas det bo 200 000 fler invånare i Göteborg, Mölndal och Partille än vad det gjorde 2014 och 100 000 fler personer beräknas arbeta i området. För att kollektivtrafiken inte ska slå knut på sig själv när staden växer har kommunerna och Västra Götalandsregionen tillsammans tagit fram en målbild för stadstrafikens stomnät, den heter Koll2035.
Genom att knyta ihop Hisingen med fastlandet på ytterligare ett sätt förs stadsdelar och människor närmare varandra. Genom skapandet av en innerstadsring för spårvagnarna avlastas trafiken i de centrala delarna av Göteborg och många resor blir snabbare och smidigare.Hur?
- Brunnsbo — Hjalmar Brantingsplatsen hanteras delvis inom arbetet med att utveckla Backaplan och är beroende av flera andra arbeten och detaljplaner i området.
- Frihamnen – Lindholmen byggstarten var i augusti 2023 och arbetet pågår för fullt.
- Lindholmen – Linnéplatsen, via Stigberget fick under 2021 beslut i regionfullmäktige och kommunfullmäktige om att förbindelsen ska vara en tunnel under Göta älv. Nu fortsätter arbetet med att ta fram en järnvägsplan och ett antal detaljplaner för spårvägstunneln och dess sträckning. Byggstart är beräknad till 2031.
Ett av Göteborgs trafikstrategis huvudmål är att skapa ett lättillgängligt regioncentrum där det är lätt att nå viktiga platser och funktioner oavsett färdmedel och förutsättningar. Programmet kommer dels skapa en ny sträckning och därmed nya resmönster, dels bygga ut kollektivtrafiken i områden där en omfattande exploatering sker.
När?
- Brunnsbo — Hjalmar Brantingsplatsen beräknas vara klar för trafikering 2029.
- Frihamnen — Lindholmen beräknas vara klar för trafikering årsskiftet 2025/2026.
-
Lindholmen — Linnéplatsen beräknas vara klar för trafikering år 2039.
Vem?
Programmet för spårväg och citybuss Brunnsbo – Linné via Lindholmen delfinansieras av staten genom den så kallade Sverigeförhandlingen. Övrig finansiering står Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen för. Programmet och de tre projekt som ingår leds av exploateringsförvaltningen, Göteborgs Stad.
Video: Spårvägsbyggarna del 4
Med ett år kvar till trafikstart följer vi med på ett dialogmöte i Lindholmen. Vi reder ut hur den nya hållplatsen där kommer att se ut och får ta del av planerna för den fortsatta utvecklingen av Lindholmen.
Nyheter om Brunnsbo - Linné via Lindholmen
För dig som vill veta mer
Kontaktpersoner
Martin Stenfeldt
Programledare
Telefon: 031-365 00 00
E-post: martin.stenfeldt@exploatering.goteborg.se
Charlotte Falke
Kommunikationsansvarig
Telefon: 031-365 00 00
E-post: charlotte.falke@exploatering.goteborg.se
Övrig kontakt
Besöksadress
Postgatan 10
Postadress
Box 2258
403 14 Göteborg