Till sidans huvudinnehåll

Tillsyn av serveringstillstånd


Kommunen ansvarar för tillsynen över de restauranger som fått serveringstillstånd. Tillsynen gör vi för att kontrollera att serveringen följer de lagar och riktlinjer som finns.

De här kontrollerna gör vi

Kontroller och tillsyn kan se ut på olika sätt:

  • Förebyggande arbete i dialog och samverkan med restaurangbranschen.
  • Yttre tillsyn innebär att vi besöker serveringsstället.
  • Inre tillsyn är när tillståndsenheten får uppgifter från andra myndigheter och register.

Tillståndsenhetens inspektioner dokumenteras alltid skriftligt.

Förebyggande arbete

I samverkan med restaurangbranschen arbetar vi förebyggande för att skapa goda restaurang- och boendemiljöer. Det gör vi på till exempel mässor och utbildningar och i dialoger med branschen.

Restaurangrapport

Varje år skickar vi ut begäran om en restaurangrapport. Du som ansvarar för serveringstillståndet fyller i rapporten och skickar in den till tillståndsenheten.

Yttre tillsyn - besök på serveringsstället

Den yttre tillsynen innebär att vi gör inspektioner på serveringsstället. Inspektionerna görs av personal från tillståndsenheten eller av inspektörer som de har utbildat. Ibland gör vi tillsyn tillsammans med andra myndigheter som skatteverket, räddningstjänsten och polisen.

Du får aldrig neka inspektörerna från tillståndsenheten att komma in. All vår personal har tjänstekort med fotografi. Den som ansvarar för verksamheten ska hjälpa till och ta fram och visa de uppgifter och handlingar som inspektörerna ber om.

Vid den yttre tillsynen kontrollerar vi bland annat:

  • att du har en ansvarsfull alkoholservering
  • att serveringsansvarig finns på plats
  • att serveringstiderna följs
  • att uteserveringen är tydligt avgränsad.

Vi dokumenterar alltid inspektionerna skriftligt. Har vi en anmärkning skickar vi en kopia till den som ansvarar för serveringstillståndet.

Inre tillsyn - kontroll i register

Den inre tillsynen innebär främst att tillståndsenheten på dagtid gör kontroller i olika register. Det är viktigt att du betalar skatter och andra avgifter i tid. Dina årsredovisningar ska du lämna in i tid och de ska vara utan anmärkningar.

Vid den inre tillsynen kontrollerar vi bland annat:

  • anmälan om förändring,
  • lämplighet,
  • ägarförhållanden,
  • finansiering och ekonomiska förhållanden.

Avgifter för tillsyn

Tillsynsavgifterna ska täcka tillståndsenhetens arbete med tillsyn och inspektion. Varje serveringsställe betalar en fast tillsynsavgift per år. Utöver den fasta avgiften betalar du också varje år en rörlig avgift som baseras på din försäljning av alkohol. Försäljningen ska du redovisa varje år i restaurangrapporten.

Du kan läsa hur mycket du betalar i fast tillsynsavgift och rörlig avgift på sidan om Avgifter för serveringstillstånd

Efter tillsynen - vad händer sen?

När vi gör en tillsyn på din restaurang skriver vi alltid ett tillsynsprotokoll. Har vi inget att anmärka på hör du inte något från oss. Om vi har anmärkningar skickar vi tillsynsprotokollet till dig tillsammans med ett brev där vi talar om vad vi hittat för brister och hur vi går vidare. Du har alltid möjlighet att svara på brevet. Det underlättar för oss att göra rätt bedömning om du väljer att svara och ge din bild av vad som skett.

Om serveringsstället inte följer bestämmelserna i alkohollagen kan du få antingen en erinran, det vill säga en mildare form av påpekande, eller en varning. Vid allvarligare eller upprepade förseelser kan serveringstillståndet återkallas. Du har rätt att överklaga erinran, varningar och återkallanden till förvaltningsrätten i Göteborg.

Om du får en anmärkning

Mindre allvarliga brister kan oftast rättas till på en gång. Om du inte rättar till påpekade brister så kan du få ytterligare påpekanden. Har du fått en erinran om en brist vid en tillsyn, och sedan inte gjort något åt bristen vid nästa tillsyn kan det till exempel resultera i att du får en varning.

Vanliga problem vid tillsyn

Här listar vi vanliga problem och tipsar om vad du kan göra för att undvika dem.

Vid yttre tillsyn på restaurangen:

  • Ingen serveringsansvarig är närvarande vid tillsynen: Serveringsansvarig ska vara på plats hela serveringstiden. Tänk på att alla serveringsansvariga måste vara anmälda hos tillståndsenheten. Anmäl serveringsansvariga
  • För få eller för enkla rätter som erbjuds: Enligt alkohollagen ska du kunna servera lagad eller tillredd mat under hela serveringstiden. Efter klockan 23 räcker det att servera ett fåtal enklare rätter. En riktlinje är att det ska finnas minst tre rätter.
  • Påverkade personer får köpa alkohol: Du får inte servera alkohol till någon som är märkbart påverkad av alkohol eller andra droger. Den som är märkbart påverkad får inte heller vistas på stället, utan ska avvisas från restaurangen.
  • Alkohol säljs på annan tid än tillåtet: Du får bara servera alkohol under den tid som står på tillståndet.

Vid inre tillsyn, kontroll i register:

  • Obetalda räkningar hos Skatteverket: Tänk på att betala in arbetsgivaravgifter, moms och preliminär skatt till Skatteverket i tid. Du som tillståndshavare får inte ha skatteskulder.
  • Kassaregister eller personalliggare har brister: Du ska följa bestämmelserna om kassaregister och personalliggare.
  • Vi saknar restaurangrapport: Du som har serveringstillstånd ska lämna restaurangrapport varje år. Uppgifterna i rapporten ska gälla perioden januari-december för året som gått (rapportåret). Rapporten ska vara på tillståndsenheten senast den 1 mars året efter rapportåret.
  • Ägar-eller styrelseförändringar har skett utan att meddelas: Tänk på att anmäla förändringar i ägarbilden och styrelsen till tillståndsenheten. 
  • Lokalen har ändrats utan att meddelas: Om lokalen byggs om, kom ihåg att anmäla det till tillståndsenheten. 

Kontakta tillståndsenheten

Har du synpunkter eller frågor kring kontroll och tillsyn av serveringstillstånd? Kontakta tillståndsenheten via telefon, eller boka ett möte med din handläggare.

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Karl Johansgatan 23

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.92664117990286,57.69694913471715] }, "properties":{ "title":"Serveringstillstånd/ Tillståndsenheten", "content":"Karl Johansgatan 23" } }]

Postadress

Box 7012
402 31 Göteborg

${loading}