Till sidans huvudinnehåll
Avfallsarbetare från Renova hämtar matavfall en vinterdag i ett villaområde på Hisingen.

Sophämtning vid snö och halka

Här kan du läsa vad du som fastighetsägare behöver tänka på vid snö och halka för att sophämtningen ska fungera smidigt under vintern. Du hittar också information om vad du ska göra om dina sopor inte har hämtats.

Din vardag – vår arbetsmiljö

När det blir snö och halka påverkas sophämtarnas arbetsmiljö. Att hämta sopor är ett fysiskt krävande arbete och en chaufför kan hämta upp till 760 kärl på en dag. Vi behöver vara rädda om våra medarbetares arbetsmiljö och därför kan vi inte hämta soporna om det är snö på kärlen och snö och halt kring kärlen. Sophämtaren behöver tydligt se att det är skottat och halkfritt för att kunna bedöma säkerheten.

Det kan också vara riskfullt att köra en tung sopbil på halt underlag. Chauffören har både ansvar och rättighet att bedöma om det är möjligt att köra på en väg. Säkerheten går alltid först.

Förbered för sophämtning

Skotta och sanda

  • Skotta och sanda framför sopkärlet. Det är extra viktigt att sanda om kärlen står i lutning. För att underlätta för sophämtningen är det bra om du skottar hela vägen till där sopbilen stannar.
  • Gör öppningar i eventuella snövallar så kärlen kan dras till sopbilen.
  • Håll rent från snö framför trösklar till miljörum eller sopskåp så det är lätt att öppna dörrarna och dra ut kärlen.
  • För fastigheter med markbehållare är det viktigt att skotta och sanda vägen fram till markbehållaren och hela vägen runt markbehållaren.

Håll ditt kärl fritt från snö och is

  • Ta bort snö från locken på kärlen.
  • Håll matavfallspåsen torr. Fastfrusna matavfallspåsar är ett problem på vintern. Använd alltid Kretslopp och vattens påshållare till matavfallspåsen. Påshållaren gör att luften kan cirkulera runt påsen vilket gör att fukten i matavfallet kan dunsta och påsen håller sig torr.
  • Om fastigheten har en halvt nedgrävd markbehållare, där det krävs att hela locket lyfts vid sophämtning, borsta bort snö som ligger på markbehållaren så chauffören enkelt kan lyfta av och på locket. På markbehållare med lyftanordning av modellen mushroom/Kinshofer måste denna vara fri från snö och is inför sophämtning för att lyftverktyget ska kunna greppa ordentligt.

Ställ fram kärlen

  • Ställ fram kärlen dagen innan sophämtning. Kring storhelger som jul och nyår hämtas soporna enligt ett annat schema. Då kan du behöva ställa fram kärlen flera dagar tidigare än du brukar. Se om din hämtdag ändras här.
  • Kärlen ska stå med handtagen utåt.
  • Om du har dragväg, se till att den är skottad och halkfri från kärlen till där sopbilen stannar.
  • För att underlätta sophämtningen när det är risk för snö och halka kan du ställa fram dina kärl så nära platsen där sopbilen stannar som möjligt, särskilt om du inte ska vara hemma. 
Två avfallskärl. Ett mörkgrönt och ett brunt. Dom står på en uppfart som har snö men det är skottat omkring dem.
Skotta och sanda runt kärlen och vägen som kärlen ska dras till sopbilen. Håll kärlen fria från snö och is och ställ kärlen med handtagen utåt. Foto: Frida Winter

Om soporna inte har hämtats

Privatpersoner får ett meddelande på Mina sidor om vi inte kan hämta dina sopor. På Mina sidor kan du också registrera dig för att få sms eller e-post om vi inte kan hämta dina sopor. Klicka på Avfallstjänster, Inställningar för meddelanden och registrera ditt mobilnummer och din e-postadress eller kontakta vår kundservice. Du som äger eller arbetar med flerbostadshus kan kontakta Kretslopp och vattens kundservice för att registrera dig för att få sms om vi inte kan hämta dina sopor. 

Snö och halka inom kommunens ansvarsområde

Om du inte fått soporna hämtade på grund av snö och halka inom kommunens ansvarsområde kan du låta kärlen stå framme så hämtar vi soporna så snart vi kan. Vi gör tre nya försök att hämta om det gäller restavfall och två nya försök om det gäller matavfall.

Om sophämtningen är försenad i stora delar av Göteborg kan du läsa om det här.

Snö och halka inom ditt ansvarsområde

Om soporna inte hämtats på grund av snö och halka inom ditt ansvarsområde som fastighetsägare behöver du först skotta och sanda. Därefter kan du beställa en extrahämtning om du behöver.

Beställ extrahämtning till villa eller radhus

Beställ extrahämtning till flerbostadshus

Om du bor på en samfälld eller privat väg som inte har skottats och sandats, kontakta ansvarig för samfälligheten.

Ditt ansvar som fastighetsägare

Som fastighetsägare ansvarar du för att skotta och halkbekämpa gångbanor, gångvägar, trottoarer och trappor utmed och mellan fastigheter. Om det inte finns någon gångbana och tomten eller fastigheten gränsar direkt mot gatan finns det särskilda regler, då räknas 1,2 meters bredd från fastighetens tomtgräns som gångbana.

Om fastigheten inte ligger i direkt anslutning till gångbanan (det kan till exempel finnas en gräsmatta eller plantering emellan) så har du ansvar för gångbana som ligger inom 10 meter från tomtens/fastighetens gräns.

Du som fastighetsägare ansvarar själv för att skaffa grus för att kunna halkbekämpa exempelvis trottoaren under vintern.

Här kan du läsa mer om ditt ansvar som fastighetsägare:

Här kan du läsa mer om snöröjning i Göteborgs Stad.

Kontakta Kretslopp och vattens kundservice om du har frågor

Öppettider

Anmäl akuta vatten- och avloppsstörningar dygnet runt på 031-368 27 00, knappval 2.

Telefontider idag

08:00 - 15:00
Begränsade telefontider tills vidare.

Telefon och e-post

Telefon
031-368 27 00
Kontaktformulär

Söker du en specifik tjänsteperson ringer du:

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)

Besöksadress

Gamlestadsvägen 317

Postadress

Box 123
424 23 Angered

${loading}