Så behandlar vi dina personuppgifter när du ansöker om färdtjänst eller riksfärdtjänst
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig är stadsmiljönämnden. Har du frågor om behandlingen eller vill ha tillgång till dina personuppgifter ska du kontakta den personuppgiftsansvarige eller dataskyddsombudet, se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
När du ansöker om tillstånd för färdtjänst eller riksfärdtjänst
När du ansöker om färdtjänsttillstånd samlas personuppgifter in för att kunna handlägga och fatta beslut i ärendet. För att kunna bedöma din rätt till färdtjänst behövs uppgifter om funktionshinder som påverkar möjligheten att kunna resa på egen hand eller med allmänna kommunikationsmedel.
Sådana uppgifter är enligt dataskyddsförordningen känsliga personuppgifter och kräver extra skydd. Vi behandlar inte känsliga personuppgifter om det inte är nödvändigt för syftet med behandlingen. Stadsmiljöförvaltningen behöver också kontaktuppgifter för att veta vem det är som ansöker och för att kunna kontakta dig eller din företrädare. Den lagliga grunden för behandlingen är som ett led i myndighetsutövning.
Om du beviljas färdtjänst
Om du beviljas färdtjänst och bokar resor behandlas dina personuppgifter för att resan ska kunna genomföras. För resebeställning krävs kontaktuppgifter, adress, uppgift om hjälpmedel och bagage och eventuell extra hjälp från förare. Om du beviljas färdtjänst får du också inloggningsuppgifter till app- och internetbokning där du själv kan boka din resa. De resor du genomför registreras hos stadsmiljöförvaltningen. Den lagliga grunden för behandlingen är att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Om du beviljas riksfärdtjänst
Om du beviljas riksfärdtjänst och bokar resor genom Riksfärdtjänsten Sverige AB behandlas dina personuppgifter för att resan ska kunna genomföras. För resebeställning krävs kontaktuppgifter, adress, uppgift om hjälpmedel och bagage och eventuell extra hjälp från förare. Den lagliga grunden för behandlingen är att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Vem får ta del av dina personuppgifter?
Stadsmiljönämnden och stadsmiljöförvaltningen
Ledamöter i stadsmiljönämnden och anställda på stadsmiljöförvaltningen samt övriga med uppdrag för stadsmiljöförvaltningen tar del av dina personuppgifter i den utsträckning det behövs för att handlägga ditt ärende.
Personuppgiftsbiträden
I vissa fall använder vi så kallade personuppgiftsbiträden. De är andra parter som på stadsmiljöförvaltningen uppdrag utför personuppgiftsbehandling. Personuppgiftsbiträden får endast behandla uppgifterna för vissa bestämda ändamål och enligt på förhand givna instruktioner från oss.
Personuppgiftsbiträden i färdtjänstärenden är framför allt trafikföretag, undersökningsföretag och systemleverantörer.
Personuppgiftsbiträden i riksfärdtjänstärenden är framför allt Riksfärdtjänsten Sverige AB, trafikföretag och systemleverantörer.
Beställningsmottagare
När du ringer och bokar en färdtjänstresa tar en beställningsmottagare emot din bokning och lägger in dina uppgifter (namn, adress, uppgift om hjälpmedel och bagage och eventuell extra hjälp från förare) i vårt bokningssystem.
När du bokar en färdtjänstresa läggs motsvarande information in i Riksfärdtjänsten Sverige AB:s bokningssystem.
Trafikföretag
Trafikföretag som utför resor åt stadsmiljöförvaltningen tar del av de personuppgifter som behövs för att kunna utföra resan, exempelvis namn, adress, uppgift om platskrävande hjälpmedel och bagage och telefonnummer om du angett att du vill bli uppringd vid förseningar. Den lagliga grunden för behandlingen är att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Uppgifter om varför du har färdtjänst eller riksfärdtjänst lämnas inte ut till föraren. Om du anser att föraren behöver information om ditt funktionshinder behöver du fylla i en blankett för samtycke och skicka den till stadsmiljöförvaltningen.
Samtycke till utlämnande av sekretessbelagda uppgifter
Stadsmiljöförvaltningens undersökningar
Stadsmiljöförvaltningen utför undersökningar bland färdtjänstresenärer för att undersöka kundnöjdheten. Om du vill delta i dessa så behöver du samtycka genom att kryssa i rutan för det när du ansöker om färdtjänsttillstånd. Dina kontaktuppgifter lämnas till det företag som genomför undersökningen. Enbart de uppgifter som är nödvändiga för att genomföra samtalet kommer att lämnas ut.
När en behandling grundar sig på samtycke kan du när som helst återkalla ditt samtycke genom att höra av dig till stadsmiljöförvaltningen och meddela detta.
Allmänna handlingar
Den mesta informationen på stadsmiljöförvaltningen är allmänna handlingar och den information som inte är det kan med tiden bli det. Allmänna handlingar lämnas ut på begäran, undantaget i de uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets och sekretesslagen. Uppgifter om personliga förhållanden i färdtjänst- och riksfärdtjänstärenden är starkt sekretessreglerade. Allmänna handlingar ska bevaras enligt arkivlagen, och kan enbart gallras (förstöras) i enlighet med gallringsbeslut. När en personuppgift ingår i en allmän handling kan den inte raderas på begäran.
Hur har vi fått in dina personuppgifter?
Merparten av uppgifterna samlas in från dig själv genom ansökan och läkarintyg du själv skickar in. När din ansökan registreras kontrolleras också vilka adressuppgifter som finns registrerade i folkbokföringen och dessa hämtas automatiskt till vårt tillståndssystem. I handläggningen av ditt ärende kan också uppgifter hämtas in från andra myndigheter, detta görs enbart om det är nödvändigt för handläggningen.
Lagringstid
Dina personuppgifter kommer att sparas av oss till dess att syftet med behandlingen av personuppgifterna är uppfyllt. Om personuppgifterna ingår i en allmän handling krävs gallringsbeslut för att uppgifterna ska kunna gallras.
Dina rättigheter när dina personuppgifter behandlas av oss
- Du kan begära att få tillgång till dina personuppgifter och du har då rätt att få en kopia på de uppgifter vi behandlar om dig kostnadsfritt. Vanligtvis kallas detta ett registerutdrag. Du har också rätt att få information om de behandlingar dina personuppgifter förekommer i.
- Begära rättelse eller radering eller begränsning av behandling, av dina personuppgifter. Dessa rättigheter är begränsade, till exempel om dina uppgifter ingår i en allmän handling är det inte tillåtet att radera dessa, eller om uppgifterna på annat sätt är nödvändiga för att stadsmiljöförvaltningen ska fullgöra sitt uppdrag.
- Invända mot behandling av dina personuppgifter
- När som helst återkalla eventuellt samtycke. Om du återkallar ditt samtycke gäller återkallelsen från den dag som återkallelsen skedde.
- Klaga på vår behandling av dina personuppgifter till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten.
Kontaktuppgifter
Om du vill begära registerutdrag, utöva några av dina övriga rättigheter enligt dataskyddsförordningen eller ha ytterligare information kan du kontakta stadsmiljöförvaltningen genom e-post goteborg@goteborg.se eller telefonnummer: 031 365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter). Du kan också vända dig med frågor eller synpunkter till stadsmiljöförvaltningen dataskyddsombud som nås på dso@intraservice.goteborg.se.
Uppge vid kontakt att frågan gäller personuppgiftsbehandling hos stadsmiljönämnden/stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs Stad.
Mer information om hur stadsmiljöförvaltningen hanterar dina personuppgifter.
Kontakta serviceresors kundservice
Har du synpunkter eller frågor om så kan du också kontakta serviceresors kundservice.
Öppettider
Postadress
Box 2403
403 16 Göteborg