Ansök om stöd för dig med funktionsnedsättning
När du ansökt om stöd kommer du att få träffa en socialsekreterare på funktionsstödsenheten där du bor. Under mötet diskuterar du och din socialsekreterare dina behov och socialsekreteraren påbörjar sedan en utredning. Utredningen baseras på den information som socialsekreteraren har fått från dig.
Ibland behövs det även mer information ifrån andra. Ditt behov av stöd prövas individuellt och hänsyn tas till hela din livssituation.
I samtycke med dig kan socialsekreteraren i vissa fall begära ut läkarutlåtande eller liknande underlag ifrån andra myndigheter som du varit i kontakt med, som Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen. Du har rätt att läsa utredningen innan beslutet fattas. När beslutet är fattat ska du få information om det så snart som möjligt.
Lagar och regler - funktionsnedsättning
Så här gör du
Ansök direkt på webben
Ansök via blankett
Här kan du ladda ner en blankett som du skriver ut och skickar till förvaltningen för funktionsstöd. Adressen hittar du på blanketten.
Blankett för ansökan om stöd för personer med funktionsnedsättning