Ansök om stöd för dig med funktionsnedsättning
När du ansökt om stöd kommer du att få träffa en socialsekreterare inom funktionsstöd i det område där du bor. Under mötet diskuterar du och din socialsekreterare dina behov och socialsekreteraren påbörjar sedan en utredning. Utredningen baseras på den information som socialsekreteraren har fått från dig.
Ibland behövs det även mer information ifrån andra. Ditt behov av stöd prövas individuellt och hänsyn tas till hela din livssituation.
I samtycke med dig kan socialsekreteraren i vissa fall begära ut läkarutlåtande eller liknande underlag ifrån andra myndigheter som du varit i kontakt med, som Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen. Du har rätt att läsa utredningen innan beslutet fattas. När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut om bifall eller avslag, antingen till din digitala brevlåda om du har en sådan eller hem till dig.
Lagar och regler - funktionsnedsättning
Ansök om stöd via alternativ 1, 2 eller 3
1) Ansök på webben via e-tjänst
Skyddade personuppgifter?
Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Ta i stället kontakt med en socialsekreterare inom funktionsstöd via telefon.
2) Ansök via socialsekreterare inom funktionsstöd
Kontakta en socialsekreterare inom funktionsstöd i området där du bor. Tillsammans tittar ni på vilket stöd du behöver. Hitta socialsekreterare funktionsstöd
3) Ansök via blankett
Här kan du ladda ner en blankett som du skriver ut och skickar till förvaltningen för funktionsstöd. Adressen hittar du på blanketten.
Blankett för ansökan om stöd för personer med funktionsnedsättning