Till sidans huvudinnehåll

Så mycket köper Göteborgs Stad

Varje år köper Göteborgs Stad varor och tjänster för mer än 30 miljarder kronor. Här hittar du rapporter över vår spend. Med "spend" menas merparten av de utbetalningar som görs till leverantörer i samband med inköp.

Spendrapport 2024

Totalt köpte Göteborgs Stad varor och tjänster för 31,4 miljarder kronor under 2024. Den totala externa spenden ökade med totalt 1,9 miljarder jämfört med föregående år.

Årets rapport visar att ökningen är kopplad till både investeringar och drift. Av ökningen på 1,9 miljarder kronor står investering för 1,6 miljarder kronor. Ökningen sker främst inom kategorierna tekniska anläggningar samt väg, mark och markanläggning.

2024 års siffror i urval

  • 53 olika organisationer inom Göteborgs Stad står för inköpen. Förvaltningar står för 46% och bolag står för 54%.
  • De 30 största leverantörerna står för 31 % av spenden. Köpen görs främst inom kategorifamiljerna tekniska anläggningar, byggnader och väg, mark och markanläggningar. 
  • De 20 största köparna står för 85% av spenden. 
  • Civilsamhällets organisationer har en totalt spend på 989 miljoner kronor. Det är en ökning med 45 miljoner kronor eller 5 % jämfört med förra året. 

Spendrapport för 2024

Inköpens klimatpåverkan

Spendrapporten används bland annat som grund för analys av leverantörsmarknaden och klimatpåverkan av inköp. 

Spendrapporterna utvecklas regelbundet

Metoden och kategoriträdet i spendrapporten har utvecklats varje år. Därför är resultaten i de olika rapporterna inte helt jämförbara med varandra.

I respektive spendrapport hittar du jämförbara resultat för föregående år, som mest fyra år tillbaka.

Frågor och svar

  • Vad betyder spend?

    Spend definieras inom Göteborgs Stad som de utbetalningar som görs i samband med inköp om detta görs utifrån frivillighet och konkurrens. För att klassas som spend ska det även finnas krav på motprestation från den som får utbetalningen.

    Det innebär att exempelvis utgifter för skolpeng (inte frivilligt), elnät (ej konkurrensutsatt marknad) och föreningsbidrag (inget krav på motprestation) inte ingår i spend.


  • Om rapporten

    Varje år tar Göteborgs Stad fram en rapport över inköpen av varor och tjänster som gjorts. En så kallad spendrapport. Syftet är att sammanställa och skapa en överblick över alla sina inköp för att veta vad som köps och av vilka. Rapporten innehåller inte analys över vad förändringarna beror på, utan lägger en faktagrund för det inköpsstrategiska arbetet. Spendrapporten baseras på 40 miljoner datarader, varav 11 miljoner datarader bara från 2024.

Tidigare spendrapporter

Kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Magasinsgatan 18A
[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.962572714466754,57.70361009363404] }, "properties":{ "title":"Inköps- och upphandlingsförvaltningen", "content":"Magasinsgatan 18A" } }]

Postadress

Box 1111
405 23 Göteborg
${loading}