Till sidans huvudinnehåll

Boka sjösättning och upptagning

Här kan du som har vinteruppläggningsavtal boka, avboka och boka om tid för sjösättning.

Boka, avboka och boka om tid

Från den 1 februari kan du logga in i e-tjänsten och boka din sjösättningstid.
Sjösättningsperioden är 1 april — 31 maj.

Boka gärna din sjösättningstid så tidigt på vårsäsongen som möjligt. Många kunder önskar sjösätta i maj och tiderna kan snabbt bli uppbokade. 
Behöver du boka om eller avboka din tid gör du det också här i e-tjänsten.

Vill du boka tid för sjösättning efter den 1 juni ska du ringa till kundservice på telefon 031— 368 58 00. Står du kvar med din båt på land mellan 1 juni och 31 augusti debiteras en landhyra enligt  prislistan.

Närvara eller inte närvara vid sjösättning av din båt

I bokningen väljer du om du vill närvara eller inte närvara vid sjösättningen. I Hovås måste du närvara vid sjösättningen.

Du ska vara vid din båt på bokad tid och flytta din båt direkt efter sjösättning från kranområdet. Tänk på att om din båt ligger kvar i kranområdet efter sjösättningen debiteras du för otillåten förtöjning.

I våra övriga hamnar kan du även välja att inte närvara vid sjösättningen. Det innebär att vi sjösätter båten någon gång under din bokade dag. Du utrustar din båt med tampar och fendrar innan sjösättningen. Samma dag som båten sjösätts flyttar du den från kranområdet. Tänk på att om din båt ligger kvar i kranområdet dagen efter sjösättningen debiteras du för otillåten förtöjning.

Båtmärkningsdekaler

Grefab har ett system för märkning och identifiering av båtar. Innan vi hanterar båten ska den vara märkt med Grefabs båtmärkningsdekaler samt dekaler avsedda för lyft ska fästas på båtens båda sidor.

Dekaler avsedda för lyft

Dekalerna finns i en låda utanför hamnvaktskontoret i respektive hamn. Innan lyft ska dekaler avsedda för lyft fästas på båtens båda sidor. Om skada uppstår vid lyft till följd av att märkning eller dekaler är felplacerade är båtägaren ansvarig

Extra tjänster

Sjösättning/upptagning eller ompallning kan du boka i april eller juni.
Under maj månad utför vi endast sjösättningar.
För att boka en extratjänst ringer du 031- 368 58 00.


Sjösättning och upptagning med kranbil

I Björlanda Kile, Torslanda Lagun och Hovås är det möjligt att själv lyfta/sjösätta med kranbil på mobilkransplattan. Tidsbokning måste göras till kundservice på telefon  031- 368 58 00.
Se aktuell prislista.

Övrig sjösättning och upptagning utan tidsbokning är inte tillåten.

 Det här behöver du veta innan du sjösätter

  • Planera din bokning av sjösättning då det kan bli upp till flera veckors väntetid i vissa hamnar.

  • Innan hantering av båten ska den vara märkt med Grefabs båtmärkningsdekaler samt dekaler avsedda för lyft ska fästas på båtens båda sidor.

  • Vid skrapning, slipning och målning av båten ska marken täckas så att färgflagor, slipdamm och färgspill samlas upp och därefter omhändertas och lämnas på av kommunen erbjuden plats för farligt avfall. 

  • Avspolning av båt får endast utföras över spolplatta av Grefabs personal. Grefab har spolplattor vid kranarna och effekten av dessa följs med intresse av oss, miljöförvaltningen och övriga myndigheter. Metoden fungerar väl i nästan alla hamnar. Detta visar sig när vi tar prover i avloppsvattnet. Det är viktigt ur miljö- och arbetsmiljöhänseende att kunderna använder miljögodkända färger och kemikalier för fritidsbåtar och undviker de färger som blöder. 

  • Leverans av el på land sker för närvarande under perioden december 2023 till februari 2024  mellan klockan 10.00 och 19.00, tiden kan komma att ändras på grund av rådande el situation. Inkopplad kabel får inte lämnas obevakad eller vara inkopplad över natten.  Eluttagen får av brandskydds- och säkerhetsskäl endast användas för handverktyg och batteriladdning men inte för värmehållning och avfuktningsaggregat. Eluttagen är till för allas tillfälliga nyttjande och får inte ockuperas av enskild kund. I §5 i Allmänna villkor kan du läsa mer om särskilda bestämmelser om nyttjande av el.

  • Din uppläggningsplats ska vara städad innan sjösättning.

  • Sista sjösättningsdag är 31 maj. Står du kvar med din båt på land mellan 1 juni och 31 augusti debiteras en landhyra enligt prislistan.

  • Bokningen inför höstens upptagning öppnar den 1 augusti. Första upptagningsdag till hösten är 2 september. Vill du ta upp tidigare utgår en landhyra enligt prislistan. För att boka tidig upptagning måste du ringa kundservice på telefon 031 368 58 00.

  • Vinteravtalet är löpande och gäller bara för den båt som står i avtalet. Har du bytt båt kontaktar du kundservice på telefon 031 368 58 00 för att teckna nytt avtal innan du kan boka din sjösättningstid.


Boka sjösättning eller upptagning

  • För att logga in behöver du en e-legitimation
  • Om du har skyddad identitet ska du inte logga in. Kontakta Grefab så får du hjälp.

Boka sjösättning eller upptagning

Kontakta Grefab

Har du synpunkter eller frågor om att boka sjösättning och upptagning, så kan du kontakta Grefab.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 58 00
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Gudmundsgatan 2

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.992416287653553,57.69986459617059] }, "properties":{ "title":"Göteborgsregionens Fritidshamnar AB (Grefab)", "content":"Gudmundsgatan 2" } }]

Postadress

Box 11064
404 22 Göteborg

${loading}