Boka sjösättning och upptagning
Boka, avboka och boka om tid
Från den 1 augusti kan du logga in i e-tjänsten och boka din upptagningstid.
Upptagning sker vardagar från den 1 september till och med 30 november.
Tänk på att planera din upptagningstid då det kan bli flera veckors väntetid i vissa hamnar. Om du behöver boka om eller avboka din tid gör du det också i e-tjänsten.
Innan upptagning ska båten vara märkt med Grefabs båtmärkningsdekaler och dekaler avsedda för lyft ska fästas på båtens båda sidor. Har du en segelbåt måste den vara avmastad innan upptagning. Mastkranar finns i hamnarna.
Vill du ta upp båten tidigare än 1 september debiteras en landhyra enligt prislistan.För att boka tidig upptagning ringer du till kundservice på telefon 031— 368 58 00. Står du kvar med din båt på land mellan 1 juni och 31 augusti debiteras en prislistan.
Närvara eller inte närvara vid sjösättning av din båt
I bokningen väljer du om du vill närvara eller inte närvara vid upptagningen. Väljer du att inte närvara vid upptagningen ska du lägga båten i kranbassängen kvällen före din upptagningstid. Det innebär att vi tar upp din båt någon gång under din bokade dag.
Har du valt att närvara kommer du med din båt till kranområdet på din bokade tid. I Hovås måste du närvara vid upptagningen.
Båtmärkningsdekaler
Grefab har ett system för märkning och identifiering av båtar. Innan vi hanterar båten ska den vara märkt med Grefabs båtmärkningsdekaler samt dekaler avsedda för lyft ska fästas på båtens båda sidor.
Dekaler avsedda för lyft
Dekalerna finns i en låda utanför hamnvaktskontoret i respektive hamn. Innan lyft ska dekaler avsedda för lyft fästas på båtens båda sidor. Om skada uppstår vid lyft till följd av att märkning eller dekaler är felplacerade är båtägaren ansvarig
Båthus — täckning
Om du ska uppföra båthus eller skrymmande täckställning och behöver extra utrymme måste detta meddelas vid bokning av vinteruppställningsplatsen.
Båthuset eller skrymmande täckställningens längd och bredd debiteras enligt prislistan för vinteruppläggning. Täckning av båten ska utföras enligt ditt försäkringsbolags anvisning. Täckning eller presenning får inte fästas i bockar eller uppallning eller på annat sätt så att båtens stabilitet äventyras. Sidostöttorna ska säkras med en tamp under båten.
Egen trailer
Har du vinteruppläggningsavtal och tar upp båten själv på egen trailer måste du kontakta kundservice på
telefon 031-368 58 00 för bokning. Sedan kontaktar du hamnpersonalen som hänvisar plats i hamnen.
Extra tjänster
Extra kranlyft eller ompallning bokar du genom att ringa till kundservice på telefon 031— 368 58 00.
Sjösättning och upptagning med kranbil
I Björlanda Kile, Torslanda Lagun och Hovås är det möjligt att själv lyfta/sjösätta med kranbil på mobilkransplattan. Tidsbokning måste göras till kundservice på telefon 031- 368 58 00. Se aktuell prislista.
Övrig sjösättning och upptagning utan tidsbokning är inte tillåten.
Det här behöver du veta innan upptagning
-
Planera din bokning av sjösättning då det kan bli upp till flera veckors väntetid i vissa hamnar.
-
Innan hantering av båten ska den vara märkt med Grefabs båtmärkningsdekaler samt dekaler avsedda för lyft ska fästas på båtens båda sidor.
-
Bottenspolning görs av Grefabs personal i samband med lyftet. Grefab garanterar inte att alla havstulpaner lossnar vid spolningen som sker med högtryck. Av säkerhetsskäl utförs inte bottenspolning vid minusgrader. Vid skrapning, slipning och målning av båten ska marken täckas så att färgflagor, slipdamm och färgspill samlas upp och omhändertas. Så undviks nedträngning i marken. Nämnda material lämnas på av kommunen erbjuden plats för farligt avfall.
-
Avspolning av båt får endast utföras över spolplatta av Grefabs personal. Grefab har spolplattor vid kranarna och effekten av dessa följs med intresse av oss, miljöförvaltningen och övriga myndigheter. Metoden fungerar väl i nästan alla hamnar. Detta visar sig när vi tar prover i avloppsvattnet. Det är viktigt ur miljö- och arbetsmiljöhänseende att kunderna använder miljögodkända färger och kemikalier för fritidsbåtar och undviker de färger som blöder.
-
Leverans av el på land sker för närvarande under perioden december 2024 till februari 2025 mellan klockan 10.00 och 19.00, tiden kan komma att ändras på grund av rådande el situation. Inkopplad kabel får inte lämnas obevakad eller vara inkopplad över natten. Eluttagen får av brandskydds- och säkerhetsskäl endast användas för handverktyg och batteriladdning men inte för värmehållning och avfuktningsaggregat. Eluttagen är till för allas tillfälliga nyttjande och får inte ockuperas av enskild kund. I §5 i Allmänna villkor kan du läsa mer om särskilda bestämmelser om nyttjande av el.
-
Bokningen inför höstens upptagning öppnar den 1 augusti. Första upptagningsdag till hösten är 2 september. Vill du ta upp tidigare utgår en landhyra enligt prislistan. För att boka tidig upptagning måste du ringa kundservice på telefon 031— 368 58 00.
-
Vinteravtalet är löpande och gäller bara för den båt som står i avtalet. Har du bytt båt kontaktar du kundservice på telefon 031— 368 58 00 för att teckna nytt avtal innan du kan boka din upptagningstid.
-
Sista sjösättningsdag är 31 maj 2025. Står du kvar med din båt på land mellan 1 juni och 31 augusti debiteras en landhyra enligt prislistan.
Boka sjösättning eller upptagning
- För att logga in behöver du en e-legitimation
- Om du har skyddad identitet ska du inte logga in. Kontakta Grefab så får du hjälp.
Kontakta Grefab
Har du synpunkter eller frågor om att boka sjösättning och upptagning, så kan du kontakta Grefab.
Öppettider
Besöksadress
Gudmundsgatan 2
Postadress
Box 11064
404 22 Göteborg