Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF.
Denna tjänst gäller enbart för boende i Göteborgs Stad.
När du köper från en privatperson har du inte de rättigheter du är van vid som konsument. Istället för konsumentköplagen är det i första hand ditt avtal som reglerar köpet, och i andra hand köplagen. Här kan du läsa vad det innebär för dig och dina rättigheter som köpare.
Exempelvis offentlig verksamhet eller förening.
Tänk på att du har tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Tänk på att du bör reklamera varan till säljaren skriftligen. Det finns inga formkrav på din reklamation, det räcker t ex med att skicka e-post till säljaren med information om detta. Läs mer här!
Maxlängden är 1000 tecken
tänk på att du antingen har tre eller tio års reklamationsrätt. Tre år gäller om du låtit någon laga en vara, till exempel reparation av en bil eller tv. Tio år gäller om tjänsten är ett arbete på fasta saker, till exempel hantverkstjänster i din bostad.
Tänk på att du bör reklamera tjänsten till säljaren skriftligen. Det finns inga formkrav på din reklamation, det räcker till exempel med att skicka e-post till säljaren med information om detta. Läs mer här!
Läs mer om hur du bestrider en bluffaktura här
Här kan du läsa om skriftlighetskravet som gäller vid telefonförsäljning.
När du handlar i fysisk butik har du ingen ångerrätt.
Tänk på att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottog varan.
Tänk på att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du ingick avtalet.
Ange ett korrekt telefonnummer. Exempel format 031-123456, 0700-123456
Ange en korrekt e-postadress.
En kopia av din fråga kommer att skickas till den angivna e-postadressen.