Arkivnämndens uppdrag
Arkivlagen säger att det ska finnas en arkivmyndighet i varje kommun och varje landsting/region. Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen har valt att bilda den gemensamma nämnden Arkivnämnden som arkivmyndighet för båda organisationerna.
Arkivnämndens uppdrag är att verka för att förvaltningar, bolag, stiftelser och samordningsförbund i båda organisationerna hanterar allmänna handlingar och arkiv enligt kraven i arkiv- och offentlighetslagstiftningen.
Genom Arkivnämndens reglemente har kommun- och regionfullmäktige delegerat rätten att besluta i ärenden om arkiv- och informationshantering som berör nämnder, bolag, stiftelser och samordningsförbund inom respektive organisation.
Reglemente och samverkansavtal
Arkivnämndens uppdrag finns beskrivet i reglementet. Där står bland annat att Arkivnämnden ska
- bidra till att säkerställa att Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen lever upp till arkiv- och offentlighetslagstiftningens krav på hanteringen av allmänna handlingar
- utöva tillsyn över arkivvården hos förvaltningar, bolag och stiftelser
- utfärda anvisningar och rutiner för myndigheternas arkiv- och informationshantering
- förvara och vårda arkiv som levererats till arkivmyndigheten och hålla dem tillgängliga — som skolbetyg, patientjournaler, handlingar från socialtjänsten, kartor och ritningar och andra arkiv som omhändertas enligt lag. Det finns också ett särskilt uppdrag att bevara arkiv från föreningar och folkrörelser i Göteborg. Du hittar mer information om att söka och forska i arkiven på regionarkivet.se
Samverkansavtal för gemensam arkivnämnd för Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad
Samverkansavtal för gemensam arkivnämnd för Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad beslutades av regionfullmäktige (2017-11-21, § 189) och av kommunfullmäktige (2017-11-23, § 22)
Kontakta Regionarkivet
Har du synpunkter eller frågor kan du kontakta Regionarkivet.
Besöksadress
Otterhällegatan 5
Postadress
Box 2154
403 13 Göteborg
- Fax
- 031-13 09 96