Till sidans huvudinnehåll

Beställ intyg från Göteborgs Stad


Här kan du som är eller har varit anställd inom Göteborgs Stad läsa om och beställa intyg för olika ändamål.

Arbetsgivarintyg för ersättning från a-kassa

När kan jag söka ett arbetsgivarintyg?

Arbetsgivarintyg kan du söka först när du gjort din sista arbetsdag och din anställning är avslutad i Personec.

Hur söker jag ett arbetsgivarintyg?

Du beställer ditt arbetsgivarintyg genom att logga in på Mina sidor hos din a-kassa. 

När du är inloggad väljer du E-tjänster och därefter Begär arbetsgivarintyg. Bocka i ” Jag vill skicka e-post till min arbetsgivare och be om intyget.” Klicka på skicka E-post. Därefter anger du arbetsgivarintyg@intraservice.goteborg.se som mottagare av din beställning. Fyll sedan i ditt personnummer och dina kontaktuppgifter. 

Har du frågor om hur du hittar till beställningen tar du kontakt med din a-kassa som kan hjälpa dig. 

Vad är ett arbetsgivarintyg?

Intyget visar hur många timmar du har varit i tjänst de senaste 13 arbetade månaderna eller den period a-kassan kräver och ska lämnas till din a-kassa.

Hur vet jag när arbetsgivarintyget är klart?

När intyget är färdigt skickas ett meddelande till den e-postadress som du uppgett under dina kontaktuppgifter att intyget nu finns för dig att granska och godkänna på Arbetsgivarintyg.nu.

Handläggningstiden för att få ett arbetsgivarintyg är upp till 14 dagar.

Om du inte har smartphone eller dator, eller om du har skyddad identitet, ska du kontakta din chef eller administratör.

Tjänstgöringsintyg

Du som är eller har varit anställd inom någon av stadens förvaltningar kan beställa ett intyg på denna sida. Är du eller har varit anställd i något av stadens bolag ska du kontakta det bolaget för att få ett tjänstgöringsintyg.

Ett tjänstgöringsintyg används för att styrka meriter till exempel när du ansöker om arbete eller utbildning.

I första hand beställer du via e-tjänsten nedan, intyget gäller anställningar från dagens datum tillbaka till 2006. Behöver du intyg för anställningar före 2006 ska du mejla till tjanstgoringsintyg@intraservice.goteborg.se

Observera att du inte kan använda en staden-dator eller staden-mobil när du använder e-tjänsten.

Har du en timavlönad anställning kommer inte innevarande månads arbetade timmar med på intyget. De redovisas först nästa månad.

Har du en digital brevlåda exempelvis Min Myndighetspost eller Kivra skickas intyget dit. I annat fall skickas det till din folkbokföringsadress med ordinarie post.

Beställ tjänstgöringsintyg

Du beställer ditt intyg genom att identifiera dig med bank-id och fylla i dina uppgifter: Har du inte bank-id så kan du mejla till tjanstgoringsintyg@intraservice.goteborg.se

Ange namn personnummer och adress. Ange att det gäller ”ej bank-id”.

Beställ tjänstgöringsintyg

Handläggningstiden för detta är upp till 14 dagar.

Har du frågor, vänd dig till din chef.

Skyddade personuppgifter

Om du har skyddade personuppgifter kan du inte använda denna tjänst. Kontakta tjanstgoringsintyg@intraservice.goteborg.se för att få hjälp med ditt tjänstgöringsintyg.

Ange endast ditt telefonnummer i mejlet så blir du kontaktad av Göteborgs Stad. 

Bekräfta din inkomst

När du ska bekräfta din inkomst kan du använda dina lönebesked. Du kan dessutom komplettera ditt lönebesked med ett tjänstgöringsintyg, se ovan.

Här är några exempel på kontakter då du kan behöva visa dina inkomstuppgifter:

  • Banken
  • Förskola
  • Fastighetsägare
  • Försäkringskassan
  • Försäkringsbolag
  • Migrationsverket

Du kan behöva bekräfta din inkomst för att till exempel styrka möjligheten att försörja en släkting.

Ska du ansöka om uppehållstillstånd? Då behöver du ett tjänstgöringsintyg (se ovan).

Så här gör du: Får du din lön till ett konto i Swedbank, Sparbankerna eller Nordea presenteras lönebesked i din internetbank.

Har du någon annan bank så är det Swedbank som tillhandahåller lönebeskeden på nätet. Loggar du in här kommer du till Swedbanks sida för att se dina lönebesked 18 månader tillbaka i tiden. Logga in på swedbank.se/edokument med hjälp av e-legitimation eller bank-id.

Observera att du inte behöver göra en anmälan på sidan om du är anställd i Göteborgs Stad.

Kontakta Göteborgs Stad

Har du synpunkter eller frågor så kan du kontakta Göteborgs Stad.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Göteborgs Stad
404 82 Göteborg

${loading}