Till sidans huvudinnehåll

Plan- och byggprojekt

I e-tjänsten plan och byggprojekt kan du tycka till digitalt om de detaljplaner som är öppna för synpunkter just nu, samt ansöka digitalt om de markanvisningar som staden annonserar ut just för tillfället (om inte annat anvisats).

Rambergsstaden - Kontor och mobilitetshubb vid Västra Ramberget

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en framtida utveckling av området för AB Volvos verksamhet, med lokaler för kontor och viss del icke störande verksamheter, samt möjliggöra ett förbättrat kollektivtrafikutbud för verksamma och boende kring Campus Lundby i form av en mobilitetshubb.

Vad händer just nu?

Planen är i startskedet och ett förslag till detaljplan tas fram. Avsikten är att samråd för detaljplanen ska genomföras vid årsskiftet 2023/2024.

[{"type":"Feature","geometry":{"type":"Point","coordinates":[11.926800752258721, 57.71348153667257]},"properties":{"title":"Rambergsstaden - Kontor och mobilitetshubb vid Västra Ramberget","content":"Plan standardförfarande - startskede","url":"https://goteborg.se/wps/portal?uri=gbglnk%3agbg.page.bb7386fd-1152-47cb-9da4-d06bd7780a77&projektid=SBF-2023-00504"}}]

Diarienummer

  • Diarienummer Stadsbyggnadsförvaltningen SBF-2023-00504
  • Diarienummer Exploateringsförvaltningen EXF-2023-00314
  • Planens formella namn Detaljplan för kontor och mobilitetshubb vid Västra Ramberget, inom stadsdelen Rambergsstaden

Kontaktuppgifter

Eva-Marie Pålsson

Planarkitekt
Stadsbyggnadsförvaltningen
  • Telefon 031-368 16 00
  • E-post stadsbyggnad@stadsbyggnad.goteborg.se

Paula Franco De Castro

Planarkitekt
Stadsbyggnadsförvaltningen
  • Telefon 031-368 17 81
  • E-post stadsbyggnad@stadsbyggnad.goteborg.se

Ann-Sofie Sjögren

Exploateringsingenjör
Exploateringsförvaltningen
  • Telefon 070-68 78 252
  • E-post exploatering@exploatering.goteborg.se

Markägare

Privat och Göteborgs Stad

Länk till projektet

Prenumerera på uppdateringar

Du kan prenumerera på uppdateringar för detta projekt. Information om hur du prenumererar på uppdateringar.

Status och handlingar

  1. Plan standardförfarande - startskede

  2. Plan standardförfarande - samråd

    Under planskedet upprättas en samrådshandling. När denna är klar genomförs ett plansamråd, som kan vara i form av ett möte. Om Samrådshandling skickas ut till berörda är samrådstiden minst två veckor. Det är vanligast att det först efter granskningsskedet upprättas ett utlåtande, där synpunkter från både granskning och samråd sammanfattas och kommenteras.

  3. Plan standardförfarande - granskning

    Granskningstiden är vid standardförfarande två veckor. Granskningstiden kan ersättas med ett möte om alla sakägare kan närvara. Du som har anmärkningar på planförslaget skall lämna dem skriftligt senast under granskningstiden, annars kan du förlora rätten att överklaga beslut att anta planen.

  4. Plan standardförfarande - inför antagande

    Efter granskningsskedet görs eventuellt mindre ändringar av planförslaget. Därefter går det till stadsbyggnadsnämnden för antagande.

  5. Plan standardförfarande - efter antagande

  6. Plan standardförfarande - laga kraft

    Om planen inte överklagas eller överprövas vinner den laga kraft tre veckor efter att nämndens protokoll justerats. Protokollet justeras normalt två veckor efter nämnd. Dess bestämmelser för markens användning blir då gällande och man kan börja genomföra planen.

${loading}