Ekonomisk hållbarhet i upphandlingar
Sund konkurrens
Under år 2021 uppgick Göteborgs Stads inköp från externa leverantörer till drygt 26 miljarder kronor. De allra flesta leverantörer till Göteborgs Stad vill göra rätt för sig. Det finns dock risk att dessa leverantörer konkurreras ut av oseriösa företag som drar fördelar genom att bryta mot lagar och regler.
Det kan handla om att inte betala rätt skatt, ha osunda arbetsvillkor eller bryta mot avtalade villkor. Följden av detta blir att människor utnyttjas och far illa, samhället går miste om skatteintäkter samt att brottslighet gynnas och kan finansieras.
Göteborgs Stad har ett aktivt arbete mot ekonomisk brottslighet och för sund konkurrens. Detta arbete innebär att leverantörer blir kontrollerade när de lämnar anbud på upphandlingar och tecknar avtal med Göteborgs Stad, men också att leverantörer granskas under avtalets gång.
Så granskar vi våra leverantörer
Vi granskar leverantörer både i samband med upphandlingar och under avtalstiden för att kontrollera att avtalsvillkor följs. Vilka kontroller som görs bestäms bland annat utifrån riskbedömningar vad gäller leverantör, bransch och förändringar i samhället. Vi har ett tätt samarbete inom Göteborgs Stad och samverkar med myndigheter så som Skatteverket, Ekobrottsmyndigheten, Polisen och Arbetsmiljöverket.
Kontakta förvaltningen för inköp och upphandling
Har du synpunkter eller frågor om innehåller så kan du kontakta förvaltningen för inköp och upphandling.
Besöksadress
Magasinsgatan 18A
Postadress
Box 1111
405 23 Göteborg