Fastighetsregistret
Gör utdrag från fastighetsregistret
Stadsbyggnadsförvaltningens arkiv tillhandahåller alla akter och handlingar. Du kan själv ta fram information om fastigheter via självservicedatorer på Köpmansgatan 20 i entréplan, eller ta hjälp av personalen i kundservice för att plocka fram akter och handlingar.
I den digitala tjänsten Lantmäteriet - min fastighet hittar du också information och akter på din fastighet.
Om du har frågor om fastighetsregistrets allmänna del inom Göteborgs Stad, kontakta oss på lantmäteriavdelningen, kontaktuppgifter finns längst ner.
Har du frågor om inskrivningsdelen, kontaktar du fastighetsinskrivningen på statliga Lantmäteriet.
Har du frågor om taxeringsdelen, kontaktar du Skatteverket.
Uppgifterna i fastighetsregistret är uppdelat i tre delar:
Allmänna delen
Utgör det officiella registret över Sveriges indelning i fastigheter och samfälligheter. Vi uppdaterar det mesta av den allmänna delen för fastigheter inom Göteborg:
- uppgifter om fastigheter och samfälligheter
- koordinater, planer och bestämmelser
- kvarter, gemensamhetsanläggningar samt registerkartan.
Inskrivningsdelen
- lagfarts- och tomträttsuppgifter, till exempel köpeskilling, köpedatum och ägare
- inteckningar, rättighetsinskrivningar
- anteckningar och uppgifter om äldre förhållanden
Taxeringsuppgiftsdelen (hanteras av Skatteverket)
- taxerings- och värderingsenhetsuppgifter för mark och byggnader
Kontakta Geodata- och lantmäteriavdelningen
Besöksadress
Köpmansgatan 20