Foto: Lo Birgersson

Vår förskola

På förskolan Bärbyvägen 24 finns en avdelning där barnen är indelade i tre grupper efter ålder. Gruppernas namn är Blåbär, Smultron och Hallon.

Innemiljön

Våra miljöer är föränderliga utifrån barnens intressen och de projekt vi arbetar med. Här finns möjlighet till möten och möjlighet att skapa miljöer för nyfikenhet och utforskande. Varje grupp har även tillgång till en ateljé för skapande verksamhet.

Maten tillagas på Brunnstorps förskola med inriktning på ekologiskt, säsongsbetonat och närproducerat. På förskolan finns ett mottagningskök där ett ekonomibiträde tar emot och lägger upp vår goda mat. Barn och pedagoger äter tillsammans i förskolans gemensamma matsal Storan.

Utemiljön

På förskolans gård finns spännande miljöer med gott om möjligheter att leka och utforska, både i små och större grupper. Där möts barnen i alla åldrar i lek och lärande.

De pedagogiska miljöer vi har inne försöker vi också skapa ute, till exempl bygglek och möjlighet till skapande. De projekt barnen jobbar i påverkar aktiviteterna även utomhus. När vädret tillåter äter vi gärna mellanmål utomhus. Vår närhet till naturen är en tillgång och vi besöker den ofta för att berika barnens lek och lärande.

Personal

På förskolan arbetar pedagogerna i ett team där förskollärare och barnskötare ingår. Vi har en pedagogista som handleder i det pedagogiska arbetet, administratör och ett ekonomibiträde.

Vi har idag handledning av en pedagogista. Pedagogistans roll är att utveckla vårt systematiska kvalitetsarbete mot Reggio Emilia-filosofin. Detta kan du som vårdnadshavare följa på Unikum. På Unikum, Göteborgs Stads pedagogiska IT-stöd för förskola och skola, finns dokumentation från de aktiviteter som barnen erbjuds. Det är ett forum där du som vårdnadshavare får möjlighet att se och förundras över alla de fantastiska upplevelser och utmaningar som barnen är med om. Här har du möjlighet att följa ditt barns lärande och delaktighet i sitt lärande.

En dag på förskolan

En dag på förskolan innehåller lek, lärande och omsorg. Genom att organisera dagen efter barnens behov och intressen, varvas aktiviteter, lek och utomhusvistelse. Vi delar upp oss i mindre grupper under dagen för att skapa lugn och koncentration i såväl lek som lärande. Vi är utomhus varje dag och i alla väder.

Frukost serveras cirka 7:45, lunch mellan 11:15-12:15 och mellanmål cirka 14.00.

Dagens första och sista timma börjar och avslutas gemensamt på avdelningen Blåbär. 

Vi uppmärksammar olika traditioner kring jul, påsk, midsommar och förskolans dag.

Genom KULF – kultur i förskolan får vi ta del av olika kulturarrangemang t ex teater och dansföreställningar.

Pedagogik och profil

Vi arbetar med förskolan som en plats för demokrati och delaktighet. 

Vi arbetar utifrån Läroplanen för förskolan. Den är, tillsammans med skollagen det som styr förskolans innehåll.

Pedagogisk dokumentation

Pedagogisk dokumentation är ett sätt att följa barns lärande och de processer som är igång med bland annat foto, film, observationer och reflektioner tillsammans med barn, föräldrar och kollegor. Ett sätt att se och utveckla kvaliteten i förskolan.

Alla ska ges möjlighet att delta och bidra till förskolans utveckling. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt och vågar säga vad de tycker och tänker och känner sig som en viktig tillgång och resurs i förskolan. Barn utforskar och lär tillsammans med andra barn, vuxna och i miljöer och sammanhang där de utmanas och prövar sina förmågor.