Beslut i kommunstyrelsen 16 december 2020

Här publicerar vi en sammanfattning av några av besluten på kommunstyrelsens möte.

Göteborgs Stads riktlinje för värdighetsgarantier inom äldreomsorg samt utredning av ett kompensationssystem när det brister, Dnr 0403/19

I budget 2019 fick stadsledningskontoret i uppdrag att ta fram värdighetsgarantier för hela äldreomsorgen. Det förslag som stadsledningskontoret presenterade för kommunstyrelsen hösten 2019 blev återremitterat med uppdrag att komplettera utifrån aspekter som värdighet, respekt och bemötande. Stadsledningskontoret fick också i uppdrag att utreda möjligheten att införa ett uppföljningssystem där brukarna själva kan rapportera in när de upplever att utföraren brustit i värdighetsgarantin samt att utreda hur kännedom om värdighetsgarantin kan öka hos brukarna.

I september 2020 blev stadsledningskontorets reviderade förslag återremitterat av kommunstyrelsen i enlighet med ett yrkande från D att se över uppföljningen för att säkerställa en minimal administration. Stadsledningskontoret redovisar efter genomgång av förslag till värdighetsgarantier att särskild vikt lagts vid att säkerställa kännedom om värdighetsgarantierna samt uppföljning och förbättringsarbete genom att arbeta i redan befintliga system och strukturer. Värdighetsgarantierna ska göras konkreta genom arbete i genomförandeplan där den enskilde är delaktig i såväl planering som genomförande, dokumentation och utvärdering av insatser. Göteborgs Stads har också ett ledningssystem för kvalitet, liksom en struktur för egenkontroll vilka inkluderar uppföljning av värdighetsgarantierna.

Den strukturella ram för hantering av värdighetsgarantier som stadsledningskontoret föreslår innebär inte någon utökning eller förändring utöver vad som av lag följer för dokumentation, ärendehantering och systematiskt kvalitetsledningsarbete.

Stadsledningskontoret föreslår att medarbetare och enhetschefer bereds utrymme att arbeta vidare med implementering av värdighetsgarantierna inom den kommande äldre och hälso- och sjukvårdsnämnden. I ett tilläggsyrkande vill SD komplettera Göteborgs Stads riktlinje för värdighetsgarantier inom äldreomsorgen med följande två punkter under rubriken ”Värdighetsgaranti för hemtjänst, dagverksamhet och äldreboende”:

• Vi garanterar att vi säkerställer att de som arbetar med dig har ett godkänt utdrag ur belastningsregistret.
  • Vi garanterar att personalen som arbetar med dig besitter goda kunskaper i svenska språket, att du ska kunna förstå och göra dig förstådd.

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag. Tilläggsyrkandet från SD avslogs efter votering 10 – 1. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige.

Protokollsanteckning Elisabet Lann (KD)

Yttrande V och MP

Utveckling av ledningssystemet för systematiskt kvalitetsarbete inom ärenden som kopplas till hedersrelaterat våld och förtryck, Dnr 1000/20

Kommunstyrelsen gav 2018 stadsledningskontoret i uppdrag att tillsätta och samordna en Amandakommission för att säkerställa att Göteborgs Stad i framtiden inte brister i sitt arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck. Namnet kommer från ett ärende där en flicka med det fiktiva namnet Amanda giftes bort och sedan förlorade vårdnaden om sina barn till den man hon tvingats att gifta sig med.

Kommissionen genomförde en granskning av socialtjänstens handläggning av ärenden gällande barn som misstänkts vara utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck under 2017 och 2018 i fem stadsdelsnämnder. I övervägande delen av de granskade ärendena var handläggningen tillräckligt bra och har i stort följt lagstiftningens krav. Men det fanns även flera exempel på det motsatta. Amandakommissionens rapport om brister i stadens arbete mot hedersrelaterat våld innehöll en rekommendation kring behovet av utveckling av arbetet med ledningssystemet för systematiska kvalitetsarbetet inom ärenden som kopplas till hedersrelaterat våld och förtyck.

Kommunstyrelsen beslutade 2020-05-20 § 478, att ge stadsledningskontoret i uppdrag att återkomma med hur Amandakommissionens rekommendation har omhändertagits. Stadsledningskontoret har tillsammans med stadsdelsnämnderna bedrivit ett flerårigt utvecklingsarbete inom ramen för Välfärdens processer och ett omarbetat och reviderat ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete fastställdes under våren 2020. Förbättring gällande avvikelsehantering och uppföljning har skett sedan Amandakommissionens undersökningsår 2017-2018. Arbetet behöver fortsätta utvecklas och implementeras för att få önskad effekt. Utveckling av ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete bör fortsätta inom kommande fyra socialnämnder.

S och D yrkar att kommunstyrelsen hemställer till de kommande socialnämnderna att säkerställa utveckling och implementering av ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete inom området i linje med redovisningen.

Kommunstyrelsen beslutade enligt stadsledningskontorets förslag samt enligt tilläggsyrkandet från S och D.

Yttrande V och MP.

Övriga ärenden

Yrkande från SD om att skapa förutsättningar för att fler små företag ska kunna delta i stadens upphandlingar

Kommunstyrelsen avslog yrkandet från SD. Ärendet ska nu behandlas av kommunfullmäktige. Reservation SD Yttrande M, L, C och KD Yttrande S