Grundskoleförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Huvudmannens systematiska kvalitetsarbete
Enligt skollagen ska varje huvudman inom skolväsendet systematiskt och kontinuerligt planera och följa upp utbildningen, analysera orsakerna till uppföljningens resultat och utifrån analysen genomföra insatser i syfte att utveckla utbildningen.
Så här styrs det systematiska kvalitetsarbetet
- Formellt har kommunfullmäktige uppdraget som huvudman
- Ansvaret delegeras sedan vidare till grundskolenämnden
- Nämnden delegerar i sin tur delar av huvudmannaansvaret vidare till förvaltningen
Dialoger är en central del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsarbetet löper under hela året utifrån läroplanens områden
Den 20 juni 2023 beslutade grundskolenämnden om en ny riktlinje för systematiskt kvalitetsarbete på huvudmannanivån. Syftet med den nya riktlinjen är att huvudmannens systematiska kvalitetsarbetets ska löpa under hela året, involvera hela styrkedjan och synkronisera den kommunala planerings- och uppföljningsprocessen med de nationella målen.
Uppföljningen sorteras utifrån läroplanens områden i en cykel över flera år.
Läroplansområdena struktureras utifrån följande områden:
- Skolans värdegrund och uppdrag
- Normer och värden
- Kunskaper
- Elevernas ansvar och inflytande
- Skola och hem
- Övergång och samverkan
- Skolan och omvärlden
- Betyg och bedömning
Delårsrapporter och kvalitetsanalyser
Resultatet av det systematiska kvalitetsarbetet redovisas i grundskolenämndens delårsrapporter som tas fram tre gånger per år, mars, augusti och december. Utöver detta gör grundskoleförvaltningen en kvalitetsanalys vartannat år i samband med årsrapporten.
Uppföljning
Kvalitetsarbete handlar om att systematiskt utvärdera och lära utifrån de egna insatserna i förhållande till målen och arbeta långsiktigt och uthålligt med olika insatser för att förbättra.
Den data som tas fram i olika uppföljningssystem analyseras används för att utveckla verksamheten och ta fram olika stödjande insatser som skolorna behöver. Kvalitetsarbetet bygger på en växelverkan mellan huvudman och skola där uppföljningen av relevanta data och underlag är central.
Ansvar och roller i det systematiska kvalitetsarbetet
Grundskolenämnd
Grundskolenämnden har i egenskap av huvudman för grundskoleväsendet i Göteborgs Stad ett lagreglerat uppdrag att systematiskt utvärdera och förbättra verksamheten för att ge elever i grundskolan så goda förutsättningar som möjligt att nå kunskapskraven i skolan. Nämndens verktyg är primärt de som ingår i planerings- och uppföljningsprocessen.
Grundskoledirektör
Skolchefen som i grundskoleförvaltningen benämns som grundskoledirektör, har det övergripande förvaltningsansvaret för det systematiska kvalitetsarbetet på huvudmannanivå. Av skollagen framgår att skolchefens uppgift är att hjälpa huvudmannen att se till att verksamheten följer de föreskrifter som gäller för utbildningen. I uppdraget att se till att alla föreskrifter för utbildningen följs ingår även det systematiska kvalitetsarbetet.
Utbildningschef
I en så stor organisation som grundskoleförvaltningen delegeras skolchefens huvudmannaansvar för respektive utbildningsområde till utbildningschef. Detta innebär att utbildningschefen är huvudmannens representant och utkräver i den rollen ansvar av rektorerna.
Rektor
Skolområdena leds och styrs av rektorer. I rollen som pedagogiska ledare är rektorerna ansvariga för elevernas måluppfyllelse i förhållande till utbildningschef. Rektor beslutar själv om sin inre organisation, exempelvis arbetssätt och ansvar för biträdande rektorer, och har huvudansvar för sitt skolområdes systematiska kvalitetsarbete.
Stödfunktion
Olika funktioner och aktörer inom den centrala förvaltningen är delaktiga i planering, genomförande, uppföljning och analys utifrån respektive uppdrag och ansvar.
I fokus
Delårsrapporter
I delårsrapporterna och årsrapporten finns bland annat en nulägesbild utifrån mål, uppdrag och processer. Uppföljningsrapporterna tas fram tre gånger per år: mars, augusti och december.
Kvalitetsanalys och kvalitetsrapport
Mellan åren 2018 till 2022 tog grundskoleförvaltningen fram en kvalitetsrapport varje år. Från 2023 gör vi vartannat år en kvalitetsanalys som bilaga till årsrapporten.
Kontakta Göteborgs Stad
Har du synpunkter eller frågor kan du kontakta oss.
Öppettider
Telefon och e-post
- Telefon
- 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
- E-post
- goteborg@goteborg.se
- Kontaktformulär
Postadress
Göteborgs Stad
404 82 Göteborg