Till sidans huvudinnehåll

Samspelet gör lärandet

Publicerad 30 oktober 2018

Det är i kontakten med eleverna och lärarassistenterna som lärandet tar form menar Anna Andrén Epifiano, som undervisar i idrott och hälsa i grundsärskolan sedan ett år tillbaka.

Anna Andrén Epifanio är lärare i idrott och hälsa på Bagaregårdsskolan i Örgryte. Det senaste året har hon även jobbat med grundsärskolan där hon undervisat i grupper med elever i blandade åldrar på Lundenskolan.

När hon arbetar i grundsärskolan så är samspelet extra viktigt. Det är i kontakten med eleverna och lärarassistenterna som är med på lektionerna, som lärandet tar form menar Anna:

- Det är i samspelet som vi enas kring lärandemålen. Vi utgår från eleven och hens förutsättningar och därför jobbar vi mycket med hjälpmedel på olika sätt och att avgränsa rummet, säger Anna.

Tydlighet, rama in och rutin

Viktiga inslag i pedagogiken är tydlighet, att rama in och att det finns en rutin. Detta underlättar för eleverna att fokusera på det de ska lära sig.

Det bästa med jobbet är känslan av att se eleverna växa och vara en del av deras framgångar:

- Idrotten betyder mycket för dem och deras motoriska utveckling. Det är så härligt att se att något jag erbjuder dem gör att de utmanas och får nya förmågor. Plötsligt ser man leendet på deras läppar och då känns det så bra, avslutar Anna.

Vill du läsa tidigare artiklar så finns de här.

${loading}