Till sidans huvudinnehåll

Eleverna lär sig bättre när det positiva förstärks

Publicerad 27 januari 2019

En klapp på axeln, tumme upp eller ett blink med ögat. På Bläseboskolan har detta lett till mer studiero, att eleverna lär sig bättre och en lugnare miljö för både elever och lärare.

Sedan flera år tillbaka arbetar Bläseboskolan med PALS*. Arbetssättet bygger på forskning och går ut på att lärarna ska lyfta fram och förstärka det positiva som eleverna gör i skolan. I PALS arbetar elever också med gemensamma regler, och lärarna lär ut hur eleverna bör bete sig, till exempel hur man hänger jackan och hur man uppför sig i kön till skolmatsalen. En av de som brinner för detta är Jeanette Anfelt, grundskolelärare på Bläseboskolan.

- Det kan handla om att säga till klassen ”vad bra ni är, vad ni har kämpat!” när läraren ser att de gjort något bra. Det handlar också om att minska det negativa, att fokusera på det som fungerar genom att säga ”se vad bra Mahmud och Nils jobbar”, vilket sedan sprider sig till de andra eleverna i klassen. Det gör verkligen skillnad, säger Jeanette.

På Jeanettes skola har det under tiden som de jobbat med PALS varit en positiv utveckling. Lärarna upplever att eleverna tar till sig mer kunskap, samtidigt som lärarna får en bättre och lugnare arbetsmiljö. En annan positiv effekt av metoden är ett förbättrat samarbete med föräldrarna.

- De olika delarna av PALS går att använda på hela skolan, och jag kan varmt rekommendera andra skolor att arbeta med detta. Det skapar bland annat mer glädje, bra stämning, och att eleverna hjälper varandra mer.

Bläseboskolan är en av fem kommunala skolor i Göteborgs Stad som arbetar enligt metoden PALS.

*Du kan läsa mer om vad PALS är och PALS-arbetet i Västra Götalandsregionen här 

Vill du läsa tidigare artiklar så finns de här

${loading}