Till sidans huvudinnehåll

Möt en webbstrateg


Lovisa Bodin utvecklar Göteborgs Stads digitala kanaler och utbildar redaktörerna som jobbar med informationen i dem.
Kvinna ler vid dator
"Innan jag började jobba här hade jag en bild av att det går långsamt i kommunal verksamhet. Jag upplever att det är tvärtom." Foto: Lo Birgersson

Vad gör du i ditt jobb?

Jag och mina åtta kollegor utvecklar och samordnar Göteborgs Stads externa digitala kanaler, som webbplatsen goteborg.se och stadens gemensamma Facebook- och Instagramkonto. Vårt uppdrag är att göra det lätt för boende, besökare och företag att få den information och den service de har rätt till. Det handlar ju om demokrati, att få insyn och kunna påverka. Vi är alla webbstrateger med olika specialistkompetenser. Jag är utbildningsansvarig, och planerar och leder olika typer av redaktörsutbildningar. Tidigare har jag jobbat mer med utförardelen inom kommunikation. Här får jag vara med på hela resan och bygga saker från grunden.

Vad fick dig att söka jobbet?

Jag såg en annons och tyckte det lät som en intressant och rolig tjänst. En lockande faktor var också att få en trygg arbetsgivare. Det var en tillsvidareanställning och här i offentlig verksamhet kan man inte bara bli uppsagd hur som helst. Så skönt att inte behöva ha någon back-up-plan eller ta tjänstledigt för att våga hoppa på jobbet.

Vilken utbildning har du?

Jag har läst media- och kommunikationsvetarprogrammet på högskolan i Jönköping, plus en del socialpsykologi. Det kan också vara en bra grej i mitt jobb, för det handlar väldigt mycket om att möta människor. Efter studierna arbetade jag inom kundservice och sedan som redaktör med fokus på internkommunikation.

Vilka egenskaper är viktiga i ditt jobb?

Man behöver vara driven och gilla förändringar. Innan jag började jobba här hade jag en bild av att det går långsamt i kommunal verksamhet. Jag upplever att det är tvärtom. Det händer saker hela tiden och engagemanget är stort. Webben står aldrig stilla. Både omvärlden och organisationen förändras – och vi måste matcha det.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Kollegorna! Vi har kul på jobbet. Trots att vi kan jobba hemifrån och flexibiliteten är stor, är vi oftast på kontoret. Vi har ett gemensamt driv att göra det bra för användarna – och får ofta kvitton på att det gör skillnad. Det blir en belöning när jag ser på deltagarna att de tycker att en utbildning gör nytta. I användarundersökningarna på webben får vi både positiva kommentarer och önskemål om förbättringar. Men tydlighet, och konkreta saker att förbättra, kan också vara ett sätt att få energi.

Kontakta Göteborgs Stad

Har du synpunkter eller frågor så kan du kontakta Göteborgs Stad.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Göteborgs Stad
404 82 Göteborg

I fokus

Förstoringsglas

Lediga jobb

Här hittar du alla aktuella annonser inom alla yrkesområden.

Två kvinnor vid bord med pennor och papper

Yrkesområdet inom administration, HR och kommunikation

Ta reda på mer om vad vi gör och var du kan jobba.

${loading}