Ansök om bygglov och andra byggärenden
Så här ansöker du
-
1
Innan du ansöker
Om din ansökan är komplett får du ditt beslut snabbare. Det är därför viktigt att du förbereder ansökan väl innan du skickar in den. Din ansökan går också snabbare om du ansöker med vår e-tjänst.
- Ta reda på om du behöver bygglov eller anmäla och vilka handlingar du behöver för olika byggåtgärder. Du hittar också exempelritningar. Vad ska du bygga?
- Ligger din fastighet inom detaljplanerat område behöver du läsa igenom vad som gäller där. Ta reda på om din fastighet omfattas av detaljplan och ta fram gällande plan med tillhörande bestämmelser
- Byggnadsplaner och avstyckningsplaner behöver du beställa via stadsbyggnadsförvaltningens kundservice.
- Sök äldre bygglovhandlingar samt ritningar över byggnader i Göteborgs kommun.
- Inhämta fastighetsägarens tillstånd om du inte äger marken eller byggnaden du söker lov på. Om marken eller byggnaden ägs av Göteborgs Stad ska tillståndet vara skriftligt.
-
2
När du är redo att ansöka behöver du:
- giltig e-legitimation för att ansöka digitalt.
- veta din fastighetsbeteckning, till exempel Nordstaden 15:12.
- fackmässigt utförda ritningar i digital form, gärna i PDF. Filerna får inte överstiga 15 MB/fil. Större filer kan göra att din ansökan inte registreras. Går det inte att komprimera filerna kan du ansöka digitalt och sedan skicka in ritningarna med posten.
- bifoga varje enskild ritning i en separat PDF.
- ange fakturaadress samt fakturamottagare, om vi ska fakturera någon annan än den som söker lov.
Om du har skyddad identitet eller ska söka bygglov för en fastighet som berörs av byggnadssekretess måste du ansöka via vår pappersblankett.
-
3
Avgifter
Vi tar betalt för alla beslut, även avslag och avvisade ansökningar. Vi tar inte betalt om du återtar din ansökan i ett tidigt skede innan beslut. Din ansökan kan avvisas, om vi inte har fått in efterfrågade kompletteringar inom utsatt tid.
Kommunen har rätt att ta ut en planavgift i samband med beslut om lov, om fastigheten omfattas av en detaljplan som antagits 1987 och senare. Kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice för mer information om planavgifter. Du kan även läsa om planavgifter i stadsbyggnadsnämndens taxa.
Fakturering
Var noga med vem som är mottagare av fakturan. Om fakturauppgifterna stämmer kan vi hantera ditt ärende snabbare:
- Söker du som privatperson kommer vi att skicka fakturan till din hemadress.
- Söker du som ombud, ska en annan fakturamottagare anges i ansökan.
Om du signerar med personlig e-legitimation blir du som sökanden i ärendet automatiskt betalningsansvarig, om inget annat anges. Det innebär att fakturan kommer att ställas till dig personligen, även om du i ansökan inte skriver in fakturauppgifter samt anger att du är ombud.
Vi fakturerar enligt de faktureringsuppgifter som du lämnar i ansökan. Vi kommer inte ta tillbaka och skicka ut en ny faktura i efterhand, för att du som kund vill ändra faktureringsuppgifter om fakturan i övrigt är korrekt.
-
4
Ansök
Ansök digitalt med vår e-tjänst
Här kan du göra en ny ansökan som startar ett nytt ärende. När du startar din digitala ansökan länkas du till en sida utanför goteborg.se, till e-tjänsten Minutbygg. Om du har skyddad identitet ska du alltid söka via pappersblankett.
Ansök om bygglov och andra åtgärder
Behöver du ansöka via blankett?
Du kan välja att ansöka om bygglov eller andra byggärenden via blankett. Du får blanketten genom att mejla kundservice@stadsbyggnad.goteborg.se eller ringa 031-365 000, måndag-fredag klockan 8-18
Kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice
Har du synpunkter eller frågor om hur du ansöker om bygglov och andra byggärenden så kan du kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice.
Öppettider
Besöksadress
Postgatan 10
Postadress
Box 2554
403 17 Göteborg